Personaldirektören lovar hjälp med trasslande lönehantering

Kvinna i blå blus
Ann Silbersky Isaksson. Foto: Maria Lindh

Övergången av löne- och personaladministrationen till Statens servicecenter, SSC, – är inte smärtfri. Efter drygt fyra månader råder fortfarande osäkerhet bland administratörer och chefer kring hanteringen av ärenden i Primula.
– Vi kommer gärna ut och hjälper till där det finns behov av det, säger personaldirektör Ann Silbersky Isaksson.

Hon menar att övergången till SSC är en väldigt stor förändring och att det inte är så konstigt att det både tar tid och ger upphov till viss frustration innan allt kommer på plats.
– Men detta är inte något vi själva har valt utan det ligger ett regeringsbeslut bakom och vi jobbar för att göra det bästa av det, säger hon.

Lunds universitet är bland de största statliga myndigheterna hos SSC som dessutom har kontor i Lund. Det innebär dels ett stort gehör för synpunkter och förbättringsförslag, dels ett enklare och närmare samarbete mellan handläggarna på SSC och sektionen HR.
– En del av personalen vid vårt gamla lönekontor arbetar nu också hos SSC, säger Ann Silbersky Isaksson.

Mycket av det som lönehandläggarna skötte tidigare har lagts över på administratörerna och i viss mån på cheferna som har huvudansvaret för sina institutioner. Förutom den ytterligare arbetsbelastningen tycker prefekterna vid LTH, som gått samman i en skrivelse till rektor, att Primula är ett oöverskådligt och oflexibelt system som varken är användarvänligt eller kvalitetssäkert.

Tina Olsson, t.f. personalchef på Naturvetenskapliga fakulteten, tycker att det är skönt att slippa pappershanteringen och är glad över själva digitaliseringen. Men håller med prefekterna om att systemet inte är särskilt användarvänligt.
– Det är inte anpassat till oss. När jag går in för attestera något för mina närmaste medarbetare så tvingas jag se alla ärenden för hela fakulteten. Och om något blivit fel som jag behöver ändra så kanske det ärendet inte syns eftersom det handläggs av SSC just då. Det är stressande att så mycket annat ligger och skvalpar och det är svårt att hitta och följa upp sina egna ärenden, säger Tina Olsson.
Såväl administratörerna som prefekterna önskar sig en fast kontaktperson, ett mellanled som kan granska det som hanteras från LU. Nu går ärendena direkt in i systemet som bygger på egenrapportering och mycket kan bli fel.

Från sektion HRs sida utbildar man regelbundet och erbjuder sig att komma ut till dem som har problem och hjälpa till på plats. Man ser också över HR-webben och uppdaterar lathundar. En telefonsupport för personaladministratörer på fakultetsnivå är i gång – och två nya centrala personaladministratörer på väg som i viss mån kan granska ärendena från LU. Ann Silbersky Isaksson manar till tålamod och kan redan se en del positiva saker med övergången.
– Vi följer bland annat regelverket bättre och vi har sett över våra behörigheter och attestflöden.