Pint of Science första gången i Lund

pint of science

I nästa vecka den 20-22 maj går Pint of Science av stapeln för första gången i Sverige – i Lund, Uppsala, Linköping och Stockholm. Det är en populärvetenskaplig festival där forskare delar med sig av sina kunskaper och berättar om de senaste händelserna i vetenskapens värld

Tid: 20-22 maj

Plats: John Bull, Bantorget 2, Lund
Öppet för alla, men registrerade har företräde. Program och registrering:
www.pintofscience.se

– Målet är att dela med sig av de senaste vetenskapliga upptäckterna till allmänheten på ett sätt som är lätt att förstå och i en avslappnad miljö. Det ska vara roligt och mana till frågor och diskussioner, säger Sonja Aits, medicinforskare och en av arrangörerna i Lund.

Sonja Aits tror starkt på att vetenskap ska vara öppen och tillgänglig och att det är extremt viktig att sprida den kunskap som forskarna har på ett snabbt och enkelt sätt.

– Jag stötte på Pint of Science när jag sökte efter olika former av utåtriktade aktiviteter och föll för det roliga och interdisciplinära sammanhanget som arrangemanget utgörs av, säger Sonja Aits, som kontaktade organisationen Pint of Science för att få möjlighet att starta upp motsvarande i Lund.

Ton Falques och Ana Gonzalez Ramos har båda tidigare erfarenheter från Pint of Science i Barcelona och tvekade inte när de fick höra talas om arrangemanget i Lund.

– Jag har varit på några Pint of Science och det var superintressant. Vi forskare borde spendera mer tid på att kommunicera vår forskning, samhället bör veta vad vi sysslar med, säger Ton Falqués.

Arrangörer bakom Lund Pint of Science är: Ana Gonzalez Ramos, Eliška Waloschková, Maria Rodriguez Zabala, Sonja Aits, Laura Torres-Garcia, Alexander Svanbergsson, Ton Falqués och Sabine Konings (alla från Lunds Universitet)

Bakgrund Pint of Science

Dr Michael Motskin och Dr Praveen Paul är två forskare vid Imperial College London som 2012 initierade och organiserade ett event kallat ”Meet the Researchers”. Då fick personer med Parkinsons sjukdom, Alzheimer och andra neurologiska sjukdomar tillfälle att besöka forskarna I deras laboratorier. Det var inspirerande för både forskare och besökare. Tanken om att föra ut vetenskapen till allmänheten på allmänna föddes och så tillkom Pint of Science. Det har utvecklats till en årlig vetenskapsfestival i maj med 1500 events i 190 städer i 24 länder.