Pressinbjudan: Den nya kapplöpningen om Afrikas resurser – plundring eller utveckling?

landgrabbing
Bild: Polyp.org.uk

Idag riktas omvärldens blickar allt oftare mot Afrika. Odlingsmark och nya fyndigheter av olja, gas och mineraler gör kontinenten intressant igen, inte bara för de gamla kolonialmakterna och USA utan även för Kina och Indien. Enligt devisen ”trade no aid” ska handel och inte bistånd lyfta Afrikas fattiga.

Samtidigt visar historien att rika naturtillgångar lätt blir en förbannelse. Istället för arbetstillfällen, bättre utbildning och hälsovård leder stora exportinkomster ofta till korruption, konflikt och att länderna blir beroende av råvaror.

Vilka är vinnarna och vilka är förlorarna i den nya kapplöpningen om Afrikas resurser? Vem ser till att rikedomarna kommer de egna medborgarna till godo och vad krävs för en bred samhällsutveckling?

Dessa frågor kommer att diskuteras den 10 november.

I Debatt i Lund-panelen sitter:

Margaret C Lee ledande Afrikaforskare och författare till” The 21st Century scramble for Africa”

Nnimmo Bassey, som fick Right Livelihood priset 2010 för sina avslöjanden om den humanitära och ekologiska katastrof som följt i den nigerianska oljeindustrins spår.

Erik Esbjörnsson – DNs Afrikakorrespondent

Fredrik Segerfeldt, har skrivit rapporter om utvecklingsfrågor och arbetar på tankesmedjan Timbro

Moderatorn Andreas Ekström, inleder debatten med en kort intervju med Afrikaforskaren Ellen Hillbom.

Förutom ovanstående panellister så kommer flera Afrikakännare att finnas tillgängliga för intervjuer i media under dagen. Bland andra Anna Maria Oltorp, chef vid SIDAs forskningsavdelning, Svante Kilander, Sveriges ambassadör i Nigeria. Se bifogat program.

Vad: Afrikakonferens vid Lunds universitet (se bifogat program) samt Debatt i Lund på temat Afrika
Var: Afrikakonferensen arrangeras på Palaestra, Universitetsplatsen, Debatt i Lund på Café Athen, AF-borgen
När: Konferensen: 9.30-17, Debatt i Lund 20-21 (debatten livestreamas på www.sydsvenskan.se)
Deltagare: Margaret C Lee, Nnimmo Bassey, Erik Esbjörnsson, Fredrik Segerfeldt, Ellen Hillbom, Svante Kilander, Anna Maria Oltorp mfl.

Kontakt

För intervjuer och mer information ring Pär Svensson eller Elina Andersson på telefonnummer
046 222 77 42, respektive 070 868 88 24,