Pressinbjudan: Forskare tar tempen på svensk välfärd inför valet 2018

Hur står det till med svensk välfärd? Vilka grupper har halkat efter och vilka välfärdsmodeller fungerar bäst när marginaliserade grupper ska inkluderas? Välfärdsystemet har länge varit Sveriges flaggskepp, men hur ser bilden ut i dag? I lagom tid inför valet 2018 tar forskare från hela landet tempen på svensk välfärd.

Media hälsas välkomna den 15 mars att ta del av fyra föredrag med efterföljande paneldebatt.

Ur programmet:
•Mediefilantropi som alternativ välfärdsmetod –
om hur dokusåpor som Lyxfällan och Arga snickaren har fått ett stort genomslag i hur människor uppfattar välfärd och bidragstagare.
Magnus Danielsson, journalistutbildningen Stockholms universitet.

Jämställdhet: Tvåförsörjarnormen skapar både välfärd och nya former av utanförskap. Maria Stanfors, professor ekonomisk historia, Lunds universitet

•Vilka grupper halkar efter och varför – historisk tillbakablick.
Gabriella Sjögren Lindquist, docent i nationalekonomi.

•Civilsamhället och frivilligorganisationernas växande roll i svensk välfärd
Roberto Scaramuzzino och Stig Linde, forskare i socialt arbete; Lunds universitet

Vad: Konferens som tar tempen på svensk välfärd. Se program
När: 15 mars, kl 14.30-18.00