PRESSINBJUDAN: MAX IV lämnas över till Lunds universitet

Nu är MAX IV-anläggningen på Brunnshög färdig och hela anläggningen ska lämnas över från byggherren ML4 till Lunds universitet och personalen på MAX IV-laboratoriet. Överlämningen sker vid en ceremoni den 1 juni.

Anläggningen är 50 000 kvm och består av linjäraccelerator, lagringsringar, kontorsbyggnad och utomhusmiljöer. Bygget startade 2010 har redan tagit emot flera priser och utmärkelser för bl.a miljö och hållbarhet. Nu kommer det att bli arbetsplats för MAX IV:s personal och teknik. Cirka 240 personer kommer att arbeta på anläggningen som kommer att kunna ta emot runt 2000 forskare från hela världen. Anläggningen invigs 21 juni, 2016.

Media hälsas välkommen att delta vid överlämningsceremonin och får även möjlighet till en rundtur på anläggingen.

Vad: Överlämningsceremoni på MAX IV-anläggningen, Brunnshög, Lund

När: 1 juni 2015 klockan 15.00

Vem: Ulrika Hallengren, VD på Fastighets AB ML4, Torbjörn von Schantz, Lunds universitets rektor, Christoph Quitmann, direktör MAX IV-laboratoriet, Hans Hertz, ordförande i MAX IV-laboratoriets styrelse samt Sven Stafström, generaldirektör på Vetenskapsrådet.

Var: MAX IV, Brunnshög, Fotonvägen 2 i Lund, samling vid huvudingången

Hur: Ulrika Hallengren, VD på Fastighets AB ML4, överlämnar nyckeln till Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz vid en ceremoni, därefter blir det rundtur på anläggningen.

OBS!  På grund av att anläggningen är låst behöver du meddela om du tänker delta. Anmäl deltagande till senast måndag 1 juni kl. 11.00. tutti [dot] johansson_falk [at] maxlab [dot] lu [dot] se (tutti[dot]johansson_falk[at]maxlab[dot]lu[dot]se)

För mer information kontakta: Tutti Johansson Falk, kommunikationschef, MAX IV-laboratoriet, tel: 0766-323326, tutti [dot] johansson_falk [at] maxlab [dot] lu [dot] se (tutti[dot]johansson_falk[at]maxlab[dot]lu[dot]se)

Varmt välkommen!

Kontakt