Pressinbjudan: Nyinvigning av Skissernas Museum

Efter ett omfattande förnyelsearbete slår nu Skissernas Museum upp portarna igen. Välkommen att se de nya rummen och få en förhandstitt både på fyra nya separatutställningar och de nyhängda permanenta utställningarna.

Vad: Pressvisning av museet

När: Torsdag 26 januari kl. 11.00

Var: Skissernas Museum, Finngatan 2 i Lund

Vem: På plats finns museichef Patrick Amsellem samt den uppmärksammade amerikanska street art-konstnären Swoon.

Skissernas Museum har genomgått ett omfattande förnyelsearbete och har också fått en ny tillbyggnad med entré, museibutik och restaurang. Dessutom har den tidigare innergården byggts om till ett stort öppet rum för kreativa möten, Birgit Rausings sal.

I samband med invigningen öppnar fyra tillfälliga utställningar med samtida konstnärer och arkitekter: Swoon, Charlotte von Poehl, Andreas Eriksson och Elding Oscarson.

För den här utställningen har Swoon gjort ett stort platsspecifikt väggverk som bygger på möten med flyktingar i Malmö 2016. Mötena med en ung syrisk kvinna och en ensamkommande ung man från Afghanistan ligger till grund för utställningen och båda är avbildade i verket. Deras starka berättelser inspirerade Swoon till att bjuda in de båda till ett storytelling-projekt, som Skissernas Museum genomfört under 2016-17 och som presenteras på museet den 2 februari kl 19.

Swoons installation kommer att slutföras på Skissernas Museum under den kommande veckan.

Skissernas Museum – Museum of Artistic Process and Public Art är ett unikt konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Här finns världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst. Museet, som grundades 1934 och är en del av Lunds universitet, består i dag av sammanlänkade byggnader från sex olika epoker. Här finns skisser av internationella konstnärer som Henri Matisse, Sonia Delaunay, Henry Moore och Fernand Léger och en av Europas främsta samlingar av skisser av mexikanska monumentalmålare som Diego Rivera och David Alfaro Siqueiros. I den svenska salen visas verk av Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald och Siri Derkert och samtida konstnärer som Linn Fernström, Gerhard Nordström och Matthias van Arkel.

Kontakt

För frågor om pressträffen, kontakta Elisabet Johnson: 0708 – 37 34 07 eller elisabet.johnson@skissernasmuseum.lu.se, www.skissernasmuseum.se