Pressinbjudan: Stamceller för hela slanten

unistem

Elena Cattaneo, professor vid universitetet i Milano, är en av Europas ledande neuroforskare som brinner för att sprida kunskap om stamceller. I juni promoveras hon till hedersdoktor vid Medicinska fakulteten vid Lunds univeristet, men hennes stora initiativ Unistemdagen kommer till Lund redan den 16 mars.

Elena Cattaneo, har ett stort engagamang för att öka kunskapen om forskning hos den breda allmänheten, och det är hon som tagit initiativ till Unistemdagen som nu arrangeras för fjärde gången över hela Europa.

Unistem är ett växande arrangamang med fokus på stamceller riktat mot gymnasielever som hålls samtidigt vid 70 universitet runt om i Europa med sammanlagt över 400 talare och 25 000 gymnasieelever. I Lund bjuds drygt 200 gymnasielever från hela Skåne på en heldag med prova-på-laborationer och föreläsningar om stamceller.

Tvinna blodstamceller och injicera dopamin i hjärnmodell
Tillsammans ska eleverna bland annat utvinna blodstamceller från navelsträngsblod, prova att injicera dopamin i en hjärna (eller rättare sagt – injicera blå färg i en hjärnmodell gjord i gelé), testa att skiva en råtthjärna i tunna skivor och märka dessa med antikroppar för att kunna se transplanterade stamceller. Under dagen kommer eleverna runt om i Europa också att ha kontakt med varandra via Skype för att ta del av varandras Unistem-aktiviteter.

Syftet med stamcellsforskning och så kallad regenerativ medicin är att finna nya metoder för att byta ut eller skapa nya mänskliga ­celler som kan återställa det sjuk och skadad vävnad.
– Inom flera områden har stamcellsforskningen kommit långt och det är ett fält med stor potential för framtida behandlingar av svåra sjukdomar. Redan idag kan vi exempelvis transplantera blodstamceller för behandling av leukemi och transplantation av nya nervceller vid Parkinsons sjukdom är en behandling som är under klinisk prövning. Men det är också ett område förenat med en del orealistiska förväntningar och etiska aspekter. Därför är det viktigt att vi som forskare inom området bidrar till att sprida kunskap. Unistemdagen är ett sådant tillfälle, säger Sofie Singbrant Söderberg, forskare vid Lunds universitet och vetenskaplig koordinator för Unistem i Lund.
Länk till program Program UniStem Day 2018 (pdf 361,4 kB)

Press och media är välkomna att närvara hela eller delar av dagen
Tid och plats:  16 mars kl 9.15-13.00 i LUX aula, Helgonavägen 3 och 13.00-15.30 på BMC A10, Sölvegatan 17, Lund.
För mer information kontakta: Sofie Singbrant Söderberg, stamcellsforskare och vetenskaplig koordinator för Unistem i Lund: 0721-579528, sofie [dot] singbrant [at] med [dot] lu [dot] se

Kontakt

Sofie Singbrant Söderberg, stamcellsforskare och vetenskaplig koordinator för Unistem i Lund: 0721-579528, sofie.singbrant@med.lu.se