Pressinbjudan: Symposium om digitaliseringens påverkan på vårt gemensamma minne

Lundaforskare bjuder in till heldag om det kollektiva minnet i en digital värld den 9 juni.

Dagens alltmer digitaliserade värld har förändrat våra mänskliga relationer och påverkar vårt kollektiva minne. Vad händer exempelvis med de digitala spår som våra nära och kära lämnar efter sig när de dör? Hur påverkar digitaliseringen och vårt kollektiva minne vår demokrati och historiebeskrivning?

Lördagen den 9 juni bjuder forskare vid Lunds universitet in till en heldag med föredrag kopplade till det mänskliga kollektiva minnet i en digitaliserad värld. Forskare från Lunds universitet, tillsammans med framstående internationella forskare, bjuder på föredrag om bland annat hur ”fake news” och dagens filterbubblor riskerar att påverka vårt kollektiva minne och vårt förtroende för demokratin samt digitaliseringen och det kollektiva minnets betydelse vid krig och konflikt.

– Digitaliseringen har gjort det möjligt att dokumentera och arkivera händelser och göra dem tillgängliga för allmänheten, vilket i sig kan vara positivt, men när dessa minnen sedan delas digitalt finns det en risk att de förlorar sin rätta kontext, och riskeras att misstolkas eller missbrukas, menar forskaren Anamaria Dutceac Segesten från Lunds universitet.

Det kollektiva minnet, förklarar Anamaria Dutceac Segesten, är en representation av det förflutna som delas av en gemenskap, en social grupp eller en nation. Det representerar både vad vi väljer att minnas, och hur vi minns det.

Förhoppningen med symposiet är att sprida mer kunskap om ett ämne som är relevant för alla som använder sig av en smartphone.

Talarna kommer från olika discipliner: sociologi, freds- och konfliktstudier, media och kommunikation, psykologi osv.

Föredragen är öppna för allmänheten och media är välkommen att delta under dagen eller kontakta talarna för intervju i samband med symposiet.

Symposiet anordnas av Pufendorfinstitutets Advanced Study Group Human Memory in a Digital Age, vid Lunds universitet.

Mer information och program för dagen

Vid frågor kontakta:

Anamaria Dutceac Segesten