Regionalt samarbete i institut kring mobil hälsa

Region Skåne, Lunds universitet och RISE har tecknat ett samarbetsavtal som innebär att Skåne får institutsverksamhet av strategisk betydelse med inriktning mobil hälsa. Avtalet löper på tre år och omfattar 16 miljoner kronor. Det övergripande syftet är att främja regional tillväxt i form av fler och växande företag inom mobil hälsa i Skåne.

En omfattande digitalisering och mobilisering av såväl industrin som av hälso- och sjukvården står för dörren. Samarbetet har som mål att Skåne ska utvecklas som en region med en stark nationell och internationell ställning inom främst forsknings¬områdena mobil kommunikation och verka som ett nav för utvecklingsmiljö för mobil- och uppkopplad hälsa. Tjänster och produkter som utvecklas inom ramen för samarbetet kommer att testas i Region Skånes verksamheter.

– Vid Lunds universitet har man sedan länge bedrivit forskningssamarbete med näringslivet för att utveckla mobil kommunikation. Denna satsning är inriktad på mobil hälsa där RISE, Region Skåne och Lunds universitet var för sig har viktiga kompetenser och som tillsammans kan bilda en mycket stark utvecklingsmiljö, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.

– Region Skåne gör nu en satsning tillsammans med den världsledande mobilindustri som finns i Skåne, med målet att bli ett nationellt och internationellt centrum för uppkopplad hälsa. Det går helt i linje med vår ambition att den skånska sjukvården ska bli Sverigeledande inom e-hälsa, säger Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande.

– Det är oerhört spännande att få vara en del av Region Skånes starka utveckling och kunna bidra med vår kompetens inom mobil kommunikation och mobil hälsa, säger Pia Sandvik, VD RISE.

Fakta:
SICS SOUTH: är ett forskningslab inom SICS, ett institut inom RISE, Research Institutes of Sweden,som sedan 2009 bedriver forskning- och utvecklingsverksamhet i Lund. Samarbetet mellan parterna kan ske på en rad olika sätt, bland annat genom förstudier, utredningar, forskningsprojekt, utvecklingsprojekt, testledning och så vidare.

Region Skåne avser att bidra med sammanlagt 9 miljoner kronor för särskilda projekt inom ramen för detta samarbete med prioritet på särskilda projekt inom mobil hälsovård och omsorg.

Lunds universitet satsar inte nya pengar i det nya institutet. Istället för att ta in 7 miljoner kronor från övriga parter i det tidigare samarbetet MAPCI som nu övergått i det nya institutet, låter man de 7 miljoner kronorna övergå direkt till det nya institutet.