Rektor beklagar processen kring universitetshusen

Kungshuset exteriört i höstfärger mot blå himmel
Planeringen av den universitetshistoriska utställning som var specialanpassad till Kungshuset måste nu göras om. Foto: Mikael Risedal

I ett svar på en skrivelse från Lunds universitetshistoriska sällskap, LUHS, beklagar rektor att de ändrade planerna för Kungs­huset och Universitetshuset inte uppstod i ett tidigare skede och att så mycket planerings­arbete hann genomföras för den tilltänkta universitetshistoriska utställningen i Kungshuset.

Rektor skriver också att planerna för utställningar, studieplatser och reception i Universitetshuset nu har satt fart, och många ser de fina möjlig-heter som huset kommer kunna erbjuda allmänhet och studenter.

LUHS å sin sida tar i sin skrivelse bland annat upp sin besvikelse över att en överenskommelse svikits, att den planerade samordningen av det nu stängda Universitetsmuseet på Kulturen skulle sammanfalla med uppbyggnaden av verksamheten i Kungshuset. Nu har denna samordning gått förlorad och den oacceptabla situationen uppkommit att Lunds universitet under flera år kommer att sakna ett museum som skildrar dess liv och verksamhet. Ledsamt, onödigt och ett stort resursslöseri, skriver LUHS.