Religion och konst – samma andas barn?

Professor Jayne Svenungsson och professor Max Liljefors som leder det nya forskningsprojektet. Fotograf: Kennet Ruona

En bilverkstad i Kista avbryter allt arbete klockan 12 varje dag för att lyssna på Dagens dikt i P1 – en estetisk upplevelse som de beskriver nästan som en sorts andakt. LMK-stiftelsen har nyligen gett medel till ett nytt forskningsprojekt vid Lunds universitet som vill undersöka just hur den religiösa upplevelsen hänger ihop med den estetiska för människan idag.

– Historiskt sett har det alltid funnits kopplingar mellan den estetiska och den religiösa erfarenheten. Många söker andlighet i det estetiska, säger Max Liljefors, professor i konsthistoria och visuella studier. Synen på konsten idag är ofta teorityngd – allt analyseras utifrån teorier. Det här projektet undersöker människans direkta erfarenheter av konst som går genom sinnena – en kroppslig erfarenhet som man inte kan läsa sig till, fortsätter han.

Projektet som heter ”Öppningar till det numinösa: Skärningspunkter mellan religion och estetik i det sekulära samhället” kommer att ledas av Jayne Svenungsson, professor i systematisk teologi, och Max Liljefors, professor i konsthistoria och visuella studier. Syftet är att filosofiskt och idéhistoriskt analysera släktskapet mellan två grundläggande mänskliga erfarenheter – den religiösa och den estetiska upplevelsen – inom ramen för dagens sekulära, mångkulturella samhälle.

Forskningen kommer göras i nära samarbete med Skissernas Museum i Lund och rymmer även en doktorandtjänst i systematisk teologi med inriktning mot estetik. Det kommer också att hållas öppna seminarier och föreläsningar för allmänheten under projektets gång.

Projektet vill vidare utveckla detta perspektiv för att kasta ljus över skärningspunkterna mellan andlighet och konst i vår egen tid. För detta kommer de deltagande forskarna att inlemma nutida rön från neurovetenskap och medicinsk humaniora, samt nyare utvecklingslinjer inom estetik, teologi och religionsfilosofi. Genom detta flervetenskapliga angreppssätt vill man förnya förståelsen av religionens och konstens beröringspunkter idag.

Utgångspunkten för projektet är den tidigromantiska filosofins tanke om en väsenslikhet mellan den andliga och den estetiska upplevelsen. De har en gemensam grund, enligt detta synsätt, i människans inre förmåga att förundras och överväldigas, en grundval som existerar fristående från konfessionell dogmatik.

– Diskussionen idag kring religion är fyrkantig. Vi vill långsiktigt att projektet ska bidra till en mer nyanserad diskussion som tar sig an kritiska frågor om t ex var börjar och slutar det religiösa. Vi ser religion hos ”de andra” men inte hos majoriteten av den svenska befolkningen – men stämmer det verkligen? säger Jayne Svenungsson, professor i systematisk teologi.

Projektet möjliggörs tack vare LMK-stiftelsen i Lund. Stiftelsen stödjer innovativ och gränsöverskridande vetenskaplig forskning inom en rad områden, främst vid Lunds universitet. De prioriterar naturvetenskap, medicin, humaniora och teologi men stödjer även konstnärliga och sociala projekt. LMK-stiftelsens hemsida: www.lmkstiftelsen.se