Satsning på högteknologiskt hälsovetenskapligt laboratorium i Lund

Bild av ett Reality lab i IDAPT, Toronto
Bild av ett Reality lab i IDAPT, Toronto, Courtesy of International Development of Technology B.V. & Toronto Rehab

LMK-stiftelsen har beslutat att ge 7,5 miljoner kronor för att stödja uppbyggnaden av ett ”Movement and Reality lab” för hälsovetenskaplig forskning på Medicinska fakulteten, Lunds universitet. Målet är att kunna studera hur olika sjukdomsprocesser vid tillstånd som påverkar motorik och kognition inverkar på förutsättningarna att hantera vardagssituationer och följa effekterna vid olika behandlingar.

Forum Medicum MoRe Lab, Movement and Reality lab, är en satsning på hälsovetenskaplig spetsforskning. Labbet ska möjliggöra tvärvetenskaplig forskning där man kan kombinera hälsovetenskaplig, med preklinisk och klinisk forskning i olika simulerade, men realistiska, miljöer. MoRe lab kommer att ligga på Forum Mediucm, Medicinska fakultetens planerade nybyggnation i Lund.

I MoRe lab ingår ett rörelselaboratorium som ska rymma utrustning för mätningar av rörelse och motorik hos olika patientgrupper, äldre och personer med nedsatt rörelseförmåga. Mätningarna ska kunna göras under kontrollerade former i labbmiljö men även ute i försökspersonernas vardag med mätutrustning som är mobil. I MoRe-labbet ska man kunna genomföra studier i verklighetslika boendemiljöer. Laboratoriet ska utrustas med den senaste teknologin för att registrera beteenden och aktiviteter i vardagliga situationer. Här kommer forskare studera hur boendemiljön bäst anpassas för äldre personer och för personer med fysiska och kognitiva funktionshinder. En annan del av laboratoriet ska på motsvarande sätt vara en miljö för att studera hur olika vårdsituationer utformas för patientens och personalens bästa.

– LMK-stiftelsen vill gärna stödja Forum Medicums MoRe lab, som på ett gränsöverskridande sätt öppnar nya möjligheter för hälsovetenskaplig utveckling, säger Göran Bexell, ordförande LMK-stiftelsen.

Med de nya laboratorierna kommer forskarna även kunna studera hur olika sjukdomsprocesser vid tillstånd som påverkar motorik och kognition inverkar på förutsättningarna att hantera vardagssituationer och följa effekterna vid olika behandlingar. Dessa forskningsresultat kan snabbt implementeras i vården och även i ett längre perspektiv ge en molekylär förståelse och bild av god hälsa.

– Anslaget ger Medicinska fakulteten förutsättningar att förverkliga sin vision om att etablera en unik hälsovetenskaplig forskningsinfrastruktur som kommer att sätta Lund på kartan och som även ska bli en viktig resurs för den kliniska forskningen och det tvärvetenskapliga förhållningssättet, säger Erik Renström, dekan vid Medicinska fakulteten, Lunds universitet.

Anna Mansfeld

Om LMK-stiftelsen

LMK‑stiftelsen startades av Mikael Karlsson, medgrundare av IT-företaget Axis.Den har som syfte att stödja innovativ och gränsöverskridande vetenskaplig forskning inom en rad områden. LMK‑stiftelsen ger bidrag främst till forskning vid Lunds universitet och stödjer i första hand projekt inom naturvetenskap, medicin, humaniora och teologi.

Om Forum Medicum

Forum Medicum handlar om att samla den hälsovetenskapliga och biomedicinska forskningen och utbildningen i ett gemensamt biomedicinskt och hälsovetenskapligt kunskapscentrum, i direkt anslutning till universitetssjukhuset i Lund. Medicinska fakulteten vill med samlokaliseringen av Health Science Center (HSC) med nuvarande Biomedicinskt centrum (BMC) skapa synergier mellan de tre forskningsområdena och utbildningen: grundforskning, hälsovetenskaplig forskning och den kliniknära forskningen. Målet är att bidra till ett mer tvärvetenskapligt arbetssätt för hela fakultetens forskning och utbildning.

Kontaktperson för LMK–stiftelsen: Göran Bexell, ordförande, 070-5597001

Kontaktperson för Forum Medicum: Erik Renström, dekan vid Medicinska fakulteten, Lunds universitet 046-222 80 84 och 0705-223 398

Kontaktperson för Forum Medicum MoRe lab: Steven Schmidt, docent i medicinsk psykologi vid Medicinska fakulteten, Lunds universitet, 046-222 19 83.