Science Village: Forskare flyttar, studenter blir kvar

karta science village
Science Village ska ligga mellan MAX IV (i nedre vänstra hörnet) och ESS (i övre högra hörnet). Hit föreslås en stor del av den naturvetenskapliga och tekniska forskningen vid LU flyttas. ill: Fojab ­arkitekter

Kring 500 personer, främst fysiker och kemister, föreslås flytta till Science Village på Brunnshög. Det handlar om forskare och inte studenter och det blir inte heller någon verksamhet som berör life science, förutom CMU vid Medicinska fakulteten.

Sven Lidin och hans arbetsgrupp målar med breda penseldrag i den rapport som universitetsstyrelsen precis fått på sitt bord. Under ett halvår har gruppen arbetat med intervjuer och möten med prefekter, avdelningsansvariga, gruppledare, studentkårer, universitetsledning och även med andra universitet och forskningsfinansiärer med intresse av den verksamhet som planeras att bedrivas i Science Village. Totalt blev det drygt 30 möten med över 250 personer.

Arbetsgruppen hade till en början fyra alternativ att jobba med – från att inte flytta någonting alls till att flytta mycket stora delar. Förslaget landade någonstans mitt emellan.

– Verksamhet som flyttas måste ha en möjlighet att frodas och växa och det gör den inte om man är för få. Flyttar man däremot för mycket kan det bli väldigt dyrt, motiverar Sven Lidin.

Det fanns ett par knäckfrågor att ta ställning till: Studenter eller inte, och vad händer med verksamhet som inte flyttas?

– Att dela och splittra studentkollektivet är kanske inte så bra. Vi har tittat på exempelvis Lund och Helsingborg och ser att det är svårt att hålla ihop studenterna.

Samtidigt finns fördelar med att hålla ihop utbildningen med forskningen, så doktorander och masterstudenter föreslås flytta med sina ämnes- och forskningsområden.

Att dela på institutioner, -verksamheter och kanske väl fungerande samarbeten måste också göras med stor försiktighet.

– Det är viktigt att det man bygger upp är mer värdefullt än det man söndrar, säger Sven Lidin och menar att man inte vill utarma verksamheter längs Kunskapsstråket.

Men sen finns det också en del förutsättningar som ändrats under årens lopp när det gäller etableringar. Kemicentrum är ett sådant exempel.

– Det byggdes på landet och nu är det nästan mitt i stan och fler bostäder är planerade där.

Han nämner också explosionen på Fysicum härom veckan och menar att experimentella verksamheter passar bättre på Brunnshög än i stan.

– Det är inte farligt, men det är förenligt med vissa risker i arbetsmiljön som måste tas om hand därefter, säger Sven Lidin och exemplifierar med att man inte bygger skolor och förskolor i industriområden.

Den verksamhet som nu föreslås flytta till Science Village på Brunnshög är följande:

• Synkrotronljusfysik (som nu finns i lokaler på Sölvegatan)

• Lunds lasercentrum (på Professorsgatan)

• Nanometerkonsortiet (som vuxit ur sina lokaler på Professorsgatan)

• Fysiska institutionen med undantag för partikelfysik som har nära anknytning till astronomi och teoretisk fysik

• Kemisk fysik (med nära anknytning till Lasercentrum) vid Kemiska institutionen, av vilken cirka hälften flyttas.

• Lunarc (centrum för tekniska och vetenskapliga beräkningar vid LU)

• Linx (centrum som länkar LU med MAX IV och ESS)

• CMU – (Medicinska fakultetens djurhus), se reportage sidan 16.

En flytt av LDC har också diskuterats men blir inte aktuell i första omgången.

Vid Medicinska fakulteten har den prekliniska delen visat intresse för att flytta, men vill vänta lite.

Rapporten pekar på långa tidsperspektiv.

– Vi kan omöjligt svara på frågan hur vi vill att LU:s närvaro på Brunnshög ska vara om 50 år. Men vi kan gissa oss till hur vi vill ha det om tio år, men behöver säkert ställa samma fråga igen om sex, sju år, säger Sven Lidin som nu lämnar arbetet med Science Village och återgår till att vara dekanus på Naturvetenskapliga fakulteten på heltid.

En ny arbetsgrupp utses efter årsskiftet.

Fotnot. Följ processen på lusciencevillage.blogg.lu.se