Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sjunkande läsförmåga i centrum på ny konferens

Flicka som ligger och läser på en soffa på en scen . Från konferensen Readme som handlar om läsande.
Konferensen Readme tog bland annat upp läsandets olika platser.

Hur påverkas inlärningen av för lite sömn? Olika typer av ljud? Hur läser man text i tryckt media respektive digital media? Det var några av frågorna på agendan. Konferensen Readme samlade 300 personer från skola, bibliotek, kommuner, medier, universitet och förlag för att diskutera läsande.

Konferensen vill bli en återkommande mötesplats för människor som arbetar med läsande i olika branscher och den varvade föreläsningar om den senaste forskningen med erfarenheter från biblioteks- och skolverksamhet. Judith Langer, professor från university of Albany (NY), som är en internationell stjärna inom läsforskningen, den populäre barnboksförfattaren Martin Widmark och Karin Taube, professor emeritus från Umeå universitet, som varit nationell projektledare för PISA var några av dragplåstren på konferensen.

En av frågorna var bibliotekens sjunkande besöksstatistik. Hur kan det förklaras och hur ska biblioteken fungera för att locka folk? Lunds universitets Hanna Carlsson föreläste om den nya stadens bibliotek. I Sverige har man i många kommuner valt att göra kulturhus där bibliotekets verksamhet har breddats för att locka folk.

– Jag är övertygad om att det är viktigt att det finns många öppna bibliotek med personal som kan berätta, tipsa och inspirera till läsning. Att det finns ett speciellt hus tillägnad boken är också en viktig signal om bokens status i samhället, svarar Hanna Carlsson, på frågan om bibliotekens betydelse för läsandet.

Verktyg och den senaste tekniken för att undersöka läsförmåga och underlätta läsning var ett annat spår. Humanistlaboratoriet var där med flera av sina forskare och berättade vad deras forskning vid laboratoriet kan betyda för kunskapen om inlärning och läsning. Nils Holmberg visade t ex hur man via ögonrörelsemätning kan undersöka sambandet mellan läsprocess och textförståelse, samt få kunskap om hur man kan göra digitala medier mer läsarvänliga.

Mest gripande under dagen var föreläsningen om ett projekt som Malmö stadsbibliotek drivit ”Sagor från fängelset”. Ett projekt där interner på fängelser fått läsa in sagor till sina barn utanför.

Initiativtagaren Anders Mildner på produktionsbolaget Anagram beskriver Readme som årets viktigaste konferens.

– Tanken är att konferensen ska bli en nationell nod för det senaste om läsande. Nästa år är planen att den ska bli ännu större och med fler internationella inslag, berättar han.

Konferensen README arrangerades av Anagram i samarbete med Lunds universitet.

 

Gisela Lindberg


Läs mer i LUM:  http://www.lum.lu.se/listan-om-fem-anledningar-att-delta-i-laskonferensen-readme/
Läs mer om konferensen: http://readmelund.com/
Kontaktperson vid Lunds universitet: asa [dot] grunning [at] fsi [dot] lu [dot] se (asa[dot]grunning[at]fsi[dot]lu[dot]se), tel 046-222 39 33
 

Forskningen vid Humanistlaboratoriet i Lund ligger bland annat till grund för hur framtidens lärandemiljö kan ge bättre stöd till elever med läs-, skriv-, och räknesvårigheter. Vill du vara med och stödja denna forskning? Läs mer om hur du kan bidra: http://donationskampanj.lu.se/sv/projekt/skola-och-hjarna

 

Kategorier

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.