Solceller renar vatten och ger jobb i Bangladesh

Barn dricker renat vatten på landsbygden i Bangladesh.

Forskare vid Lunds universitet har tagit fram en vattenreningsanläggning som ger rent vatten långt bortom elnäten - tack vare solceller. Tillsammans med fredspristagaren Muhammad Yunus har de små bärbara enheterna placerats ut över landsbygden i Bangladesh, där de ger ett levebröd till lokala vattenleverantörer.

– Runtom i världen saknar 750 miljoner människor tillgång till rent vatten. Installationen i Bangladesh är förhoppningsvis det första steget mot spridande till även andra länder, säger Kenneth M Persson, professor i teknisk vattenresurslära vid Lunds Tekniska Högskola.

Miljöteknikföretaget Watersprint grundades 2013. Företaget har utvecklat och tagit patent på en teknologi som renar vatten genom att kombinera UV-LED-teknik med intelligent mjukvara och Wi-Fi. Systemet på 12 volt är så effektivt att det räcker med en solpanel för att driva det. Solcellerna laddar också batteriet, vilket betyder att den bärbara anläggningen kan användas dygnet runt och på landsbygden där det saknas tillgång till elektricitet.

Affärsmodellen är hämtad från Nobelpristagaren Muhammad Yunus och hans organisation Yunus Centre. I oktober installerades den första enheten och nu har ytterligare 9 enheter levererats, till  pilotprojektet, i Bangladesh. De så kallade Micro Production Centers, MPC, sköts av lokala  leverantörer och leder till jobb för unga, arbetslösa personer som sköter de små anläggningarna och säljer rent vatten mot en liten avgift. Stora delar av befolkningen i Bangladesh använder idag vatten som är förgiftat av arsenik.

– För oss är det viktigt att kostnaden för rening av vatten är hållbart. Nu kan många människor börja köpa billigt, rent vatten, och samtidigt kan många människor – i enlighet med Muhammad Yunus modell – få en liten inkomst genom att driva anläggningar för vattenrening, säger Kenneth M Persson.

Watersprint har nyligen tecknat kontrakt med Muhammad Yunus (MPC) om att placera ut 10 bärbara enheter i Bangladesh, som kopplas upp med hjälp av wifi och har mjukvara som övervakar maskinen. Genom att anslutas via en mobiltelefon skickar enheten larm med SMS. Man ser också via lysdioder på enheten om något inte fungerar.

*Professor Muhammad Yunus tilldelades Nobels fredspris 2006 för grundandet av Grameen Bank och för arbetet med mikrokrediter. Han har också myntat begreppet social business, som ger tillgång till teknologier och tjänster för att lösa sociala eller samhälleliga problem.

*Enligt FN-rapporten The rising pressure of global water shortages saknar 750 miljoner människor tillgång till rent dricksvatten och nära 2 miljoner barn under 5 år dör varje år på grund av brist på rent vatten och anständig sanitet.