Stockholmarnas beteende kartläggs i samarbete med borgmästaren som förändrade Bogotá

Antanas Mockus
Antanas Mockus. Foto: Rodrigo Zarate Algecira, Creative Commons

Antanas Mockus - akademikern som blev borgmästare och mer än halverade antalet mord och antalet döda i trafiken i Bogotá - inleder ett forskningsprojekt med Lunds universitet. Den 17 december håller han en öppen föreläsning i Lund.

Var: Palaestras hörsal, Universitetsplatsen, Lund
När: 17 december kl 17-19
Namn på föreläsningen: Can politics and social innovation change the world? How can academic knowledge turn a city into a social experiment?

Antanas Mockus, matematiker och filosof, lämnade sin tjänst som rektor vid Universidad Nacional de Colombia och blev borgmästare i en av världens våldsammaste städer. Med okonventionella metoder och humor gjordes stora förbättringar för stadens invånare; våldet minskade, trafikolyckorna likaså, vatten och el leddes in i slummen och 65 000 invånare betalade in en frivillig skatt på 10 procent. Metoderna kunde handla om allt från att ändra stängningstider på nattklubbar till att skicka ut clowner att dirigera om i trafiken. Samtliga gick ut på att få Bogotáborna att reflektera över sitt eget handlande och visa mer hänsyn.

Antanas Mockus menar att man först måste förändra de normer som finns i ett samhälle, först därefter går det att förändra beteendena. Idag driver han tankesmedjan Corpovisionarios där han bland annat gör undersökningar om ”medborgarkultur”. Han kartlägger medborgares uppfattningar i olika frågor, som kan ha att göra med allt från kvinnovåld till kö-kultur och uppförande i trafiken. Undersökningarna görs före och efter specifika åtgärder som syftar till att förändra beteendet.

Nu ska den före detta borgmästaren tillsammans med rättsociologer från Lunds universitet kartlägga stockholmarnas beteende i olika frågor som rör medborgarskapet.
– Stockholm blir intressant som jämförelse eftersom medborgarkulturen där antagligen radikalt skiljer sig från den i de latinamerikanska mångmiljonstäderna. De senare är ju ofta präglade av gängvåld, drogkarteller och stora inkomstskillnader, säger rättssociologen Ana Maria Vargas, som från Lunds universitets sida kommer att leda studien tillsammans med kollegan Matthias Baier.

Press och allmänhet hälsas välkomna att ta del av föreläsningen med Antanas Mockus.

Det finns också möjlighet för enskilda intervjuer med föresläsaren.

För mer information kontakta:
Ulrika Oredsson, pressansvarig, 0701-47 27 40, ulrika [dot] oredsson [at] rektor [dot] lu [dot] se (ulrika[dot]oredsson[at]rektor[dot]lu[dot]se)
Matthias Baier, rättssociolog, 046-222 73 33, Matthias [dot] Baier [at] soclaw [dot] lu [dot] se (Matthias[dot]Baier[at]soclaw[dot]lu[dot]se)
Ana Maria Vargas Falla, rättssociolog, 046-222 30 16, Ana_Maria [dot] Vargas_Falla [at] soclaw [dot] lu [dot] se (Ana_Maria[dot]Vargas_Falla[at]soclaw[dot]lu[dot]se)

Se film om Antanas Mockus tid som borgmästare i den danska dokumentären Cities on Speed. http://www.youtube.com/watch?v=bwgWM3h_l-4

Eller läs en artikel om honom i Harvard gazette