Stor framgång för CCJobs – har skapat nya jobb, företag och produkter i regionen

Foto på Caroline Hansson
Caroline Hansson foto: Gunnar Menander

Nya arbetstillfällen, nya produkter, nya företag, nya kunder och miljoner i nya forskningsmedel. Därtill ett tiotal forskningsartiklar och ett examensarbete. När pilotprojektet Creating Competitive Jobs nu summerar sitt första verksamhetsår är resultaten häpnadsväckande bra.

Under 2014 har femton företag fått möjlighet att ha en av sina anställda placerad på ett universitet eller högskola i Öresundsregionen. Syftet med projektet CCJobs har varit att generera nya arbetstillfällen genom att små- och medelstora företag i regionen får hjälp av forskare med en idé som behöver utvecklas vidare. Eftersom konceptet aldrig tidigare har testats i vare sig Sverige eller Danmark har företagen under projekttiden följts med stort intresse.
-    Vi trodde starkt på pilotprojektet från början men kunde inte veta hur det skulle falla ut. Utvärderingen visar att det skapats flera nya arbeten i regionen men i mötet mellan företag och akademi har det också uppstått många synergieffekter som vi aldrig hade kunnat förutse, säger Caroline Hansson, projektledare vid Lunds universitet.
För de femton företag som har ingått i projektet har följande resultat uppnåtts under 2014:
• Fem nya arbetstillfällen
• Fem nya produkter från fyra företag har skapats som ett direkt resultat av projektet och fler är på väg
• Två nya företag har bildats ur idéer som fötts i samarbetet
• Fyra företag och forskare har sökt över 50 miljoner kronor i nya forskningsmedel, varav 22 miljoner redan är beviljade
• Ett examensarbete
• Ett tiotal forskningsartiklar har skrivits under perioden
• Nya kunder och ökad försäljning genom eller på grund av universitetet
• Företag har gjort mätningar och labbundersökningar som de aldrig kunnat göra utan projektet och dessa har gett ökad kunskap och konkurrenskraft
Nu ska universiteten söka ny finansiering för att kunna ge fler företag möjlighet att skapa ny kunskap och nya arbetstillfällen genom samarbete med universiteten.

FAKTA CCJOBS: Detta är första gången som konceptet Creating Competitive Jobs testas i Sverige och Danmark. En anställd på ett företag i Öresundsregionen har fått anställning inom akademin under sex månader för att få hjälp att utveckla en idé. I Sverige är det Lunds universitet och Malmö högskola som står för forskningskompetensen. Tre danska universitet är också involverade i projektet. Under pilotprojektet var tre svenska företag placerade på danska universitet.
Projektet hade en budget på 20 miljoner kronor varav EU (Interreg IV A) står för hälften och resten finansieras av parterna Lunds universitet, Köpenhamns universitet, Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet, Malmö högskola, Företagarna, Sydsvenska handelskammaren, Sustainable Business Hub, Inspire food, Connect Denmark och Connect Skåne.
Företagen som ingått i CCJobs är:
Aaxsus AB
Bioprocess Control Sweden AB