Studenter reflekterar kring sina roller vid patientfall

Lärare med studenter
Den senaste kursutvärderingen visade att 96 procent av studenterna är nöjda eller mycket nöjda. Foto: Arne Lindgren

Vi känner att vi gör något meningsfullt och har trevligt när vi samverkar.
Så förklarar Arne Lindgren engagemanget för ”Utbildningsdagen i samverkan” då studenter från åtta utbildningar, två fakulteter och två lärosäten träffas för att öka förståelsen för varandras framtida professioner och hitta sin egen roll vid ett gemensamt patientfall.

Till vardags är Arne Lindgren överläkare vid neurologen i Lund och professor i neurologi med inriktning mot strokeforskning. Men i samband med utbildningsdagen är han koordinator och allmän hjälpreda.

– Det är ett väldigt pusslande och en logistisk utmaning att få ihop dagen, säger han och berättar dels om förberedelserna kring det gemensamma patientfallet, dels om själva utbildningstillfället då drygt 400 studenter och flera lärare samlas.

Dagen arrangeras en gång per termin och varje student inom arbetsterapi, fysioterapi, logopedi, programmen för läkare, psykologer, sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor samt socionomer – ska ha deltagit en gång under sin sista eller näst sista termin för att bli godkända inom sina respektive kurser som samverkansdagen ingår i. Förutom utbildningarna vid Lunds universitet deltar även Malmö universitet med sina socionom- och sjuksköterskeprogram.

En strokepatient

Studenterna samlas kring ett fall som rör en strokepatient och hens rehabilitering där alla nämnda yrkeskategorier har en viktig uppgift. Och ju bättre samverkan mellan dem som vårdar desto mer framgångsrikt blir det akuta omhändertagandet och efterföljande rehabilitering för patienten – och inte minst säkrare.

– Under utbildningsdagen tar vi också upp patientsäkerhet, svåra situationer och gemensam vårdplanering, säger Arne Lindgren.

Han beskriver lärarteamet bakom dagen som entusiastiskt. De började redan 2002 och Arne Lindgren är eldsjälen som varit med varje år. Totalt har 12.000 studenter deltagit och kursutvärderingarna är trevlig läsning.

– Den senaste visade att 96 procent är nöjda eller mycket nöjda.

Under årens lopp har patientfallet förfinats. Från att ha varit en tydlig person kan det nu vara någon med ett ovanligt namn, utan könsangivelse med endast ålder och yrke.

– Det blir ytterligare en utmaning för studenterna som ska förbereda en presentation och reflektion av sin egen roll i övningen. Det handlar inte så mycket om att lösa själva vårdproblemet utan om hur man ska förhålla sig till och samverka med de övriga yrkeskategorierna kring patienten.

Dåliga kommunikationen

Med viss sorg konstaterar Arne Lindgren att den dåliga kommunikationen mellan olika yrkeskategorier på vissa håll inom sjukvården ibland fortfarande består. Och så sent som 2014 gjorde till exempel Universitetskanslerämbetet en utvärdering bland landets lärosäten som visade att studenterna inom läkarutbildningen kände sig otillräckligt förberedda inför samarbete med andra professioner

– Så vi vet att vi har en mission här, säger Arne Lindgren och berättar att det finns andra mer kliniska, praktiska samverkansmoment inom vårdutbildningarna. Men inte som här då fokuset ligger på att reflektera kring sina roller i förhållande till andras.

Det finns både förslag och försök till att få in denna typ av gemensamma dagar tidigare i utbildningarna och Arne Lindgren håller med om att det vore bra.

– En fördel dock med att den ligger så sent är att studenterna har med sig många egna värdefulla erfarenheter från sin praktik.