Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Studenter visar upp framtidsprojekt i VR, AR och robotik

Vill du samtala med en humanoidrobot? Eller veta hur dina ögonrörelser påverkar feedback och bemötande? Hur augmented reality kan användas i pilotutbildningen? Studenter vid LTH och kognitionsvetenskap visar upp gemensamma projekt den 17 och 18 januari. Alla intresserade är välkomna!
Civilingenjörsstudenter vid LTH och studenter i Kognitionsvetenskap visar sina framtidsprojekt på mässan för innovativ interaktion den 17 och 18 januari på LUX, Helgonavägen 3 i Lund. Bild: Robert Olsson.
Civilingenjörsstudenter vid LTH och studenter i Kognitionsvetenskap visar sina framtidsprojekt på mässan för innovativ interaktion den 17 och 18 januari på LUX, Helgonavägen 3 i Lund. Bild: Robert Olsson.

Virtual reality, augmented reality och robotar håller på att bli en del av vår vardag. Smartare teknik, snabbare processorer och högre upplösning innebär nästan gränslösa möjligheter – möjligheter som studenter vid LTH och Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet gemensamt utforskat.

– Djup förståelse för människans förmågor och begränsningar är idag nödvändig för att kunna utveckla teknik som faktiskt är till nytta. I kursen får studenter med olika bakgrund lösa problem tillsammans i projekt som ligger i absolut framkant av forskning och utveckling, säger Mattias Wallergård, docent vid Designvetenskaper, LTH, som tillsammans med Agneta Gulz, professor i Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet håller i kursen.

Välkommen till mässan för innovativ interaktion där tio av studenternas framtidsprojekt presenteras under två förmiddagar.

När? 17 januari kl. 9.30-12.00 och 18 januari kl. 9.30-12.00.

Var? LUX-huset, Helgonavägen 3 i Lund

Program:
17 januari kl. 9.30-12.00
• Realtidsanpassad Feedback - dina ögonrörelser påverkar hur du får feedback
• En humanoidrobot som agerar i samtal
• Pilotutbildning - interaktiv träning i cockpit med hjälp av Augmented Reality
• enVRment – en interaktiv VR-baserad lärupplevelse om hållbar utveckling
• Smarta Kartor - navigera i användargränssnitt med spatial kategorisering

18 januari kl. 9.30-12.00
• Loopspelet - ett programmeringsspel för barn i åldrarna fyra till sex år
• Augmented Security - En AR-prototyp för väktare på rond
• En robot med känsel – från receptorer till sensorer
• Galileo Galileis verkstad i Virtual Reality - experimentera, tänk och reflektera
• (Tillbaka till) Framtidens operatörscentral med Virtual Reality

Projekten har genomförts under höstterminen 2018 av masterstudenter i Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och civilingenjörsstudenter åk 4 och 5 vid LTH under ledning av forskare från Designvetenskaper, LTH och Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

Mer information om mässan:

www.design.lth.se/innovativinteraktion
www.facebook.com/events/379253109309401

 

Kontakt

Agneta Gulz, Kognitionsvetenskap, Lunds universitet, agneta [dot] gulz [at] lucs [dot] lu [dot] se, 046-222 32 69
Mattias Wallergård, Designvetenskaper, LTH, mattias [dot] wallergard [at] design [dot] lth [dot] se, 046-222 91 77

Intresserad av forskning och samhälle? Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 4800 forskare.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen