Studentkonsulter flyttar närmare näringslivet i Helsingborg

studenter i Helsingborg
Lunicore gör en satsning på fler medarbetare i Helsingborg och det nya teamet är redan på plats i kontorslandskapet på Mindpark. Från vänster ses Rasmus Persson, Mikaela Arnekull, Markus Karlsson och Linnéa Ivarsson. Foto: Kennet Ruona

”Behöver du en aerosolfysiker? Inga problem, det ordnar vi!”.
Med åttio studentkonsulter från ett fyrtiotal olika utbildningar kan Lunicore hitta kompetenser inom allt. Så gott som. På det nybyggda kontoret i Helsingborg möts studenter och företagare över en kopp ekologiskt kaffe.

– Vi har haft ett team med en läkare, en ekonom och en kommunikatör, som arbetade tillsammans med ett läkemedelsföretag inför lanseringen på den internationella marknaden. Det är ett tydligt exempel på hur vi jobbar. Och när ett företag behövde hjälp att utveckla astmamediciner tog det inte lång tid att anlita en student i aerosolfysik, säger Mikaela Arnekull, regionchef för Lunicore i Helsingborg.

Helsingborgskontoret ligger precis intill det livliga caféet på Mindpark, i anslutning till Campus Helsingborg. Nästan dagligen hålls det en öppen föreläsning vid den sittvänliga trappan på den publika ytan som kallas för ”Think Open Space”.

Flytten till det nya kontoret görs i samband med att Lunicore växlar upp sin verksamhet i nordvästra Skåne. Under 2017 omsatte Lunicore i Helsingborg drygt 1 miljon kronor.

– Det är siffor vi är otroligt nöjda med. Men nu är vi redo för nästa steg. Mindpark är precis rätt plats att vara på – här finns möjligheter till nätverkande mellan studenter och nytänkande företagare, säger Sofie Bergdahl, VD på Lunicore.

Redan på plats

På Helsingborgskontoret är det nya teamet redan på plats och fem studenter arbetar i rollerna som regionchef, försäljnings- och konsultansvariga. Just nu är deras arbete fokuserat på att få in nya projekt för att kunna anställa ännu fler studentkonsulter.

– I början trodde jag att det skulle innebära väldigt mycket arbete att vara anställd på Lunicore. Men jobbet har lärt mig att vara mer strukturerad och planerad i både arbetet och studierna, säger Mikaela Arnekull.

Hon arbetar själv som regionchef i Helsingborg parallellt med studierna i stats-vetenskap i Lund. Kollegan Rasmus Persson är student i service management vid Campus Helsingborg och jobbar som försäljningsansvarig med utgångspunkt från Lunicores kontor i både Helsingborg och Lund. De är överens om att Lunicore är en tillgång för företag och organisationer i regionen.

– Kompetensbristen är stor idag och många söker kompetens inom IT och andra områden. Vi jobbar till exempel med dataanalys – det kan handla om att vi tittar närmare på kunddata för att skapa personifierad kommunikation och riktad marknadsföring. Ofta ingår det i ett projekt att titta på kundernas resa och hur de rör sig mellan olika kanaler, som kundtjänst och webbplats, säger Rasmus Persson.

Att anställa studentkonsulter kan vara ett sätt för företagen att testa en potentiell medarbetare, menar han. Studentkonsulterna är nämligen ofta i senare delen av sin utbildning, redo att ta steget ut i arbetslivet.

– Lunicore kan också bidra med att nya tankar och idéer kommer in och sätter fart på verksamheten. Och vi måste följa med i utvecklingen, alla företag snackar om digitalisering, säger Mikaela Arnekull.

LUNICORE

• Grundades 2002 i Lund av två studenter, som ville göra det enkelt för studenter att komma i kontakt med företag.

• Lunicore har huvudkontor i Lund och regionkontor i Helsingborg.

• Bolaget har omkring 80 med-arbetare, varav cirka 15 studerar vid Campus Helsingborg.

• Lunicore ägs till 90 procent av Lunds universitet.

• 2017 genomförde Lunicore -sammanlagt cirka 11.000 projekttimmar.