Syskon till diabetessjuka har lägre inkomst som vuxna

Barn som drabbas av typ 1-diabetes tjänar mindre och har lägre utbildning som vuxna än sina jämnåriga kamrater. En ny studie från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet i samarbete med Svenska barndiabetesregistret vid Umeå universitet visar att även syskon till diabetessjuka kan påverkas.

I en ny avhandling har Ida Lovén, doktor i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, undersökt hur typ 1-diabetes påverkar en familjs ekonomi. Enligt studien får diabetessjuka lägre inkomst och utbildningsgrad som vuxna än jämnåriga kamrater. Men även syskon till den drabbade påverkas.

– Studien visar på skillnader i genomsnittsinkomst jämfört med jämnåriga på arbetsmarknaden. Löneutvecklingen för manliga syskon ser ut att påverkas nästintill i lika stor utsträckning som för dem som själva drabbas av sjukdomen, säger Ida Lovén.

Enligt studien har bröder till personer med diabetes knappt 8 procentenheter lägre inkomst än genomsnittet på arbetsmarknaden. Däremot har de manliga syskonen en högre sannolikhet än jämnåriga kamrater att överhuvudtaget ha en inkomst.

Även tidigare studier från Lunds universitet har lyft fram att hela familjen påverkas när ett barn insjuknar i typ 1-diabetes. Denna studie har följt barn som insjuknar i diabetes och deras syskon över tid och finner inkomstskillnader för båda jämfört med jämnåriga.

Kontakt

Ida Lovén, doktor i nationalekonomi från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Tel. +46 (0)70 2172164

E-post: ida@getmail.se