Två forskare fälls för oredlighet i forskning

Rektor för Lunds universitet fäller två forskare för oredlighet i forskning. Forskarna har använt flera längre textstycken från en magisteruppsats i en konferenspublikation utan att ange magisterstudenterna som medförfattare. Forskarna har heller inte angett några referenser till examensarbetet.

Det var i januari i år som en anmälan kom in gällande en konferenspublikation. Anmälaren menade att texten som skrivits av två forskare på Institutionen för informatik i flera delar överensstämmer med en magisteruppsats som två studenter skrivit och som examinerades i juni 2016.

Lunds universitet har granskat anmälan och konstaterar att det är tydligt att texten i konferenspublikationen innehåller flera längre textstycken som helt eller delvis överensstämmer med studenternas examensarbete. Studenterna står inte som medförfattare och examensarbetet har heller inte refererats till. Studenterna tackas endast i textens slutnot för sin insats rörande datainsamling och analys.
Universitetets bedömning är att forskarna borde ha varit medvetna om likheterna, särskilt som den ena forskaren varit handledare på examensarbetet.
Universitetet konstaterar att forskarna plagierat text inklusive analytiskt innehåll från examensarbetet och eftersom de endast tackat studenterna för deras insats rörande analys och datainsamling har de gett vilseledande uppgifter om studenternas insats i forskningen.

Universitetet finner att forskarna har gjort sig skyldiga till oredlighet i forskning så som det definieras i Lunds universitets Föreskrifter om handläggning av ärenden om misstänkt oredlighet i forskning, konstnärlig forskning eller utvecklingsarbete vid Lunds universitet. Oredligheten gäller både plagiat och vilseledande uppgifter om studenternas insatser.

Ärendet lämnas nu över till Ekonomihögskolan för vidare hantering.