Universitetet får 28 nya professorer

arkivbild från en tidigare installation.
Arkivbild. Foto: Kenneth Ruona

Den 18 oktober är det dags för årets professorsinstallation då 28 nya professorer installeras i Universitetshusets aula kl. 16.00 med efterföljande mingel i Pelarsalen. Installationen är öppen för alla och ingen föranmälan krävs.

Professorsinstallationen är en av universitetets tre årliga akademiska högtider.

• Universitetets nya professorer installeras av rektor Torbjörn von Schantz.
  • I samband med installationen håller en av de nya professorerna, Helena Jernström, en kortare populärvetenskaplig föreläsning.
  • Lunds universitets studentkårers ordförande håller studenternas tal till de nyinstallerade professorerna som besvaras av professor Jenny Julén Votinius.
  • Under ceremonin framförs musikstycken av musiker och sångare från Akademiska kapellet och Lunds Akademiska kör vid Odeum.

Årets installationsskrift med presentationer av professorerna och deras forskning

Mer information om professorsinstallationen

De 28 professorerna som installeras den 18 oktober 2019 är:

• Jenny Julén Votinius, civilrätt
  • Eva Ageberg, fysioterapi
  • Christina Brogårdh, fysioterapi
  • Anders Halling, allmänmedicin
  • Johan Jakobsson, medicinsk forskning med särskild inriktning mot neurovetenskap
  • Mats Jerkeman, klinisk onkologi
  • Helena Jernström, experimentell onkologi med inriktning mot integrativ cancerepidemiologi
  • Göran Jönsson, medicinsk forskning med särskild inriktning mot molekylär onkologi
  • Karin Lindkvist, cellbiologi