Universitetslärarna kämpar med snabb digital omställning

Kvinna vid dator pratar med kvinna på datorskärmen.
Plötsligt är distansmöten vanligare än fysiska möten och alla lär sig hur det fungerar. Annika Mårtensson, prodekan och utbildningsansvarig på LTH diskuterar med kollegan Louise Larsson. Foto:Kennet Ruona

Som att lära sig flyga samtidigt som planet lyfter.
Över hela universitetet kämpar lärare med att gå över till digital undervisning och examination i rekordfart i det unika läge som corona-viruset har orsakat. I första fasen handlar det om långa arbetsdagar och att få de digitala verktyg som finns att fungera i skarpt läge.

–Vi har grabbat tag i detta. Det är väldigt mycket som ska gå fort och många medarbetare arbetar hårt. Men inställningen är att det här ska vi lösa! Det säger Annika Mårtensson, prodekan vid LTH och utbildningsansvarig.

Korridorena ligger öde

När LUM träffar Annika Mårtensson i Kårhuset har det gått ett par dagar sedan all undervisning på campus upphörde. Korridorerna ligger öde och det finns inte en student i sikte. Även om det är naturligt att arbeta digitalt för de flesta på LTH så menar hon att det är något helt annat att kunna utnyttja en lärplattform på bästa sätt.

–Vi var på väg att gå över till lärplattformen Canvas. Men då var ju tanken att det skulle fungera som ett bra komplement till campusundervisningen, inte som nu  –   det enda alternativet!

Restaurang Moroten och Piskan försöker locka till lunch med mer än mat: de bjuder även på handsprit till alla kunder och noga följda hälsorekommendationer. Men trots att restauranger, bibliotek, läse- och datorsalar vid denna fortfarande är öppna så är det ingen här – åtminstone inte idag. Men på LTH:s kansli är medarbetare på plats.

Nu gäller det att lösa problem för att 300 kurser ska fungera

Nu är det tillåtet för den funktion som beslutat kursplan att man ändra i kursplaner under kursens gång. Omställningen handlar också mycket om att hantera ett informationsflöde, så att medarbetare och studenter får snabb och relevant information.

– Det är en förutsättning för att medarbetarna ska kunna agera, säger Annika Mårtensson.

Nu handlar det om att skaffa sig en överblick över alla kurser, och lösa alla olika problem som uppstår. På LTH ska en ny läsperiod sätta igång om ett par dagar. Det innebär att nästan 300 nya kurser är på gång, så många på LTH har mycket att göra, inklusive Annika Mårtensson. Alla kurser dock kommer inte kunna gå under våren.

–  Vi kommer sannolikt få skjuta på ett fåtal kurser som har praktiska moment. Det kan exempelvis handla om kurser i industridesign, kemiteknik, el- och mätteknik – de ska bygga modeller eller genomföra laborationer och behöver tillgång till utrustning och teknik.

Vissa kurser pausas – vissa kan bli sommarkurser

Kanske kommer vissa av kurserna kunna gå som sommarkurser. Men den stora frågan är hur man ska klara av examinationen med bibehållen kvalité menar Annika Mårtensson. Hur gör man om en planerad salstenta till en digital hemtenta där internet och alla möjliga hjälpmedel är tillgängliga?

– Tentorna är den stora utmaningen, säger hon och tillägger att det finns en stark tradition av salstentor på LTH.

En annan form av examination är disputationer. Där har den första disputationen redan genomförts via videoverktyget Zoom på universitetet. Och LU Konferens har satt upp en studio i Biskopshuset där man kan få proffshjälp med att spela in undervisning.

– En följd blir att det kommer finnas mycket mer material som vi sen kan utnyttja även i de kurser vi gör när detta är över.

Bland universitetslärarna pågår ett intensivt lärande och det finns många exempel på hur man försöker hjälpa varandra i olika forum. I starten handlar det mycket om hur man ska lösa praktiska problem och där kan den högskolepedagogiska avdelningen AHU hjälpa till. PÅ LTH finns även stöd att få från Genombrottet.

– Omställningen är ett lagarbete. Det finns också något lite spännande och positivt i detta – kan vi göra det här?, avslutar Annika Mårtensson.