Vaccin mot livshotande infektioner hos nyfödda

Bakteriella infektioner med grupp B-streptokocker (GBS) kan orsaka allvarlig sjukdom hos nyfödda barn, såsom lunginflammation, blodförgiftning eller hjärnhinneinflammation.
Inom ramen för EU:s hälsoprogram FP7 satsas därför 6 miljoner euro på ett forskningsprogram för att utveckla ett nytt GBS-vaccin.

Bakom forskningsprogrammet står ett konsortium kallat NeoStrep, bestående av Lunds universitet, företagen MinervaX ApS och CiToxLAB A / S, Danmark samt BioKinetic Europe Ltd, Storbritannien. Forskningsprojektet koordineras från Lunds universitet och projektledning sker via MinervaX.

Målet för konsortiet är att fram till 2016 ta fram ett vaccin mot GBS som kan förhindra allvarliga infektioner. Forskningsprogrammet bygger på de forskningsresultat som under många år genererats vid Lunds universitet av Professor Gunnar Lindahls forskargrupp.

GBS-bakterien är relativt vanligt förekommande i tarmen och underlivet hos kvinnor. Cirka 15-25 procent av alla kvinnor bär på GBS-bakterier och barnet smittas oftast före eller i samband med förlossningen. GBS-infektioner är även ett växande problem bland den äldre befolkningen.

En omfattande användning av förebyggande antibiotikabehandling av havande kvinnor kan medföra risk för ökad antibiotikaresistens hos GBS och andra bakterier, vilket kan komma att avsevärt försämra möjligheterna för preventiv behandling.

Konsortiet NeoStrep ska utveckla ett vaccin mot GBS-infektioner vilket kan ersätta antibiotikabehandling och därmed skydda gravida kvinnor, nyfödda barn och äldre mot allvarlig sjukdom utan att riskera utbredd antibiotikaresistens.
Det aktuella vaccinet har visat sig framkalla ett mycket starkt och skyddande immunsvar i djurförsök.
Kliniska försök ska inledas i början av 2015.

Koordinator vid Lunds universitet är bengt [dot] johansson_lindbom [at] med [dot] lu [dot] se (Bengt Johansson Lindbom), forskargruppsledare inom adaptivt immunförsvar.

Länk till pressmedelande från MinervaX

Länk till NeoStreps hemsida