”Vi bara lyder” blir prisbelönt film

En kartongdocka som är med i filmen ”Vi bara lyder” som bygger på Roland Paulsens bok med samma namn.
Kortfilmen ”Vi bara lyder”, som illustrerar livet som byråkrat på Arbetsförmedlingen och baseras på Roland Paulsens bok, har fått pris på International Documentary Film Festival. Sverigepremiär blir det våren 2018.

Först blev den dockteater – nu har den även blivit film. Roland Paulsens bok om Arbetsförmedlingen har fått många skepnader. Filmen har premiär i vår på SVT och har redan fått pris som bästa kortdokumentär på en filmfestival i Amsterdam.

– Ofta är det ett problem att vi forskare mest skriver för varandra utan att resultatet når ut till dem som forskningen angår, sa Roland Paulsen, forskare på Ekonomihögskolan, när hans bok ”Vi bara lyder – en berättelse om Arbetsförmedlingen” blev dockteater för vuxna för två år sedan.

Det var regissören och dramatikern Erik Holmström på Malmö Dockteater som skapade pjäsen. Nu har samme regissör gjort kortfilmen ”Vi bara lyder” tillsammans med Fredrik Wenzel – en film som har vunnit ”Special Jury Award for Short Documentary” på renommerade International Documentary Film Festival Amsterdam.

Autentiska citat från Roland Paulsens bok

Filmen illustrerar livet som byråkrat på Arbetsförmedlingen och bygger på autentiska citat hämtade från Roland Paulsens bok. Att den vunnit i kategorin bästa ”kortdokumentär” kan te sig udda med tanke på att alla karaktärer spelas av kartongdockor.

– Det är smått overkligt att se det man skrivit och forskat om bli till en så fruktansvärt snygg film. Det hade varit omöjligt att ens fantisera om när jag for runt i Arbetsförmedlingens korridorer. Den liknar inget jag sett, en geniproduktion där dockorna på något oförklarligt vis lyfter fram det mänskliga hos arbetsförmedlarna, säger Roland Paulsen.

– Vi ville närma oss arbetsförmedlarnas vardag med den realistiska förhöjning som uppstår när man låter dockor förmedla verkliga personers tankar och funderingar, säger Erik Holmström.

Vad är vitsen med Arbetsförmedlingen?

I ”dockumentären”, som filmskaparna föredrar att kalla formatet, tas tittarna med på en utredning av vad som egentligen görs på Arbetsförmedlingen. Är vitsen med Arbetsförmedlingen att förmedla jobb eller att förmedla åtgärder?

– Vi hoppas att den här filmen kan väcka frågor om arbetslösa personers försämrade levnadsvillkor och skapa en diskussion om det växande behovet av radikala reformer, säger Fredrik Wenzel.

Roland Paulsen välkomnar såväl dramatiseringar som filmatiseringar av akademiska och populärvetenskapliga verk.

– För mig är det en dröm, inte minst eftersom vi akademiker dras med stilistiska problem i hur vi uttrycker oss vilket gör det svårt att nå ut.

Filmen kommer att sändas på Sveriges Television nästa år.