131 miljoner till cancerforskning

Nyligen beslutade Cancerfondens forskningsnämnd att ge 131 miljoner till den mest framstående cancerforskningen vid Lunds universitet.

Sammanlagt beviljades ett 40-tal anslag i form av pengar eller forskarmånader till universitetet, och det var ett något högre belopp än 2019.

Dekan Erik Renström vid Medicinska fakulteten lyfter fram den stora betydelsen av finansiering från Cancerfonden. Han anser också att anslagen är ett kvitto på att cancerforskningen vid  Lunds universitet och Medicinska fakulteten fortsatt är ett framgångsrikt och konkurrenskraftigt profilområde:

- Cancerforskning är det enskilt största området vid Medicinska fakulteten. Det är mycket glädjande att se hur väl våra kollegor hävdar sig och därmed bidrar till vår gemensamma profil, säger Erik Renström.

Läs nedan mer om några framstående cancerforskare som erhållit pengar från Cancerfonden i den aktuella utdelningen. (Länkarna går till Medicinska fakultetens webbplats om inget annat anges.)

Mer ljus på svårbotad cancer bland spädbarn- Anna Hagström

Förbättrade och skräddarsydda prediktionsmetoder för cancer - Mauno Vihinen

Broskprotein kan vara intressant vid bröstcancer - Anna Blom

Kan spårämnen inverka på risken för bröstcancer? - Jonas Manjer

Lungcancerbehandling och samband mellan fetma och bröstcancer - Hans Brunnström och Tanja Stocks Charles (Cancerfondens webbplats)

Fakta/Årets utdelning från Cancerfonden

Beslutet från forskningsnämnden vid Cancerfonden den 10 november 2020 innebar utdelning av totalt 709 miljoner kronor till svensk cancerforskning, fördelat på elva lärosäten runt om i landet. Sammanlagt i år har Cancerfonden fattat beslut om att dela ut 799 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Det är det största beloppet någonsin från fonden.

Förteckning över samtliga beviljade anslag (PDF-dokument på Cancerfondens webbplats, 108 KB, nytt fönster)