Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Amazon.se ökar sakta men säkert inom svensk e-handel

En byggnad som det står "Amazon, pickup and returns" på. Foto.
Foto: Unsplash

Mer än 12 procent av svenskarna har handlat på svenska Amazon.se sedan lanseringen, visar en ny studie från Ekonomihögskolan i samarbete med undersökningsföretaget Norstat. Det som driver köpen är framförallt elektronik. Kunderna upplever att nätjätten har ett brett sortiment och låga priser. Hållbarhet, kompetens och kvalitet är däremot inget som påverkar svenskarnas vilja att testa att handla på Amazon.se.

Efter flera års spekulation om när det ska hända, så öppnade Amazon sin svenska webbplats den 28:e oktober förra året och nu börjar forskarna ha fakta bakom de gissningar och bedömningar som gjordes i höstas.

– Vi vill lära oss mer om effekterna av Amazons inträde på den svenska marknaden och konsumenters beteende. Målet är att ge vägledning i strategiska beslut till handlare och tillverkare som verkar, eller vill verka, på den nordiska marknaden, säger Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Just nu har mer än 12 procent av svenska folket mellan 16 och 74 år och 16 procent av de som är under 40 år eller handlar online minst en gång per månad provat att handla på Amazon.se. Fortsätter det så här har 50 procent av svenskarna och 70 procent av de som brukar handla online testat Amazon.se om två år. Detta är några av slutsatserna forskarna Johan Anselmsson och Burak Tunca gör efter att följt 6 000 svenskar under mer än fem månader (1 000 intervjuer per månad).

– Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, men å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier, säger Johan Anselmsson och tillägger:

– Hade Amazon endast opererat i en kategori hade 12 procent varit en oerhört stark siffra, men nu måste vi avvakta och börja utvärdera deras prestationer i kategori för kategori.

Andra insikter från studien är att Amazon upplevs som bra på sortimentsbredd, låga priser och att de är framgångsrika i vad de gör. På samma gång är det dessa uppfattningar som driver folk att testa på Amazon.se. Amazons svagaste sidor handlar om hållbarhet, kompetens och kvalitet, men detta är enligt forskarna inget som påverkar svenskars vilja att testa eller att inte testa Amazon.se. Sedan november har bilden av Amazon som innovativa ökat, medan bilden av leveranssnabbhet har fallit.

De kategorier svenskarna är mest intresserade av att testa är: Elektronik, böcker och sport, medan det som verkar drivit dem att testa är elektronik, DIY-prylar och spel följt av kläder.

Mer om rapporten

Detta är forskarnas andra rapport om Amazons framfart i Sverige, inom ramen för forskningsprojektet Development of an Index to Benchmark Competences of Swedish Brands – Investigating levels of digitalization in marketing capabilities and their impact on market and financial performance.

Projektet finansieras av Handelsbankens forskningsstiftelser. Forskarna kommer att presentera ytterligare en rapport nu under våren som går lite djupare in på uppfattningar, känslor och beteenden kopplat till varumärket Amazon.se och i förhållande till deras närmaste konkurrenter.

Notera att rapporten är ett så kallat working paper, och att resultaten ännu inte utsatts för vetenskaplig granskning genom till exempel peer review.

Läs hela rapporten här (380 kB, PDF)

Läs mer om rapporten i Lunds universitets forskningsportal

Johan Anselmsson. Foto.

Kontakt

Johan Anselmsson

Professor i marknadsföring. Forskar om varumärken och konsumentens drivkrafter på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

johan [dot] anselmsson [at] fek [dot] lu [dot] se
+46 (0)70 996 76 80

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!
I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.