Återigen vinner lundaforskare Forskar Grand Prix

Michael Bossetta
Michael Bossetta tog hem segern i årets upplaga av Forskar Grand Prix.

På riksfinalen på Nalen i Stockholm blev Michael Bossetta, som forskar kring sociala medier och politik, Sveriges bästa forskare i att på fyra minuter fängsla både jury och publik.

- Jag har arbetat hårt med att få till en övertygande berättelse och försöka maximera den så att jag skulle nå fram till åhörarna. Att äntligen stå på scenen och leverera min slutprodukt som gick hem hos både jury och publik var en fantastisk känsla.

I Forskar Grand Prix tävlar forskare om vem som gör den bästa presentationen av sin forskning på mycket kort tid, bara 4 minuter. Forskarna får coachning och tävlar i delfinaler runt om i landet om vem som på ett inspirerande och pedagogisk kan ta en publik.

2019 var senaste gången riksfinalen i Forskar Grand Prix arrangerades och då tog Lunds universitet hem segern. Årets guldpokal hamnar ännu en gång i Lund och nu på Michael Bossetas skrivbord på Institutionen för kommunikation och medier.

Vad handlar din forskning om?

Sociala medier är nya spännande plattformar för politiker. De använder sociala medier för att vinna val, medborgare använder dem för att diskutera politik och vissa använder dem för att sprida falska nyheter och desinformation. Vi är många som spenderar vår tid på våra telefoner och datorer och jag upplever att vi blir mer intresserad av att förstå vad onlinekommunikation betyder för demokratin. Vi har en fantastisk forskning som bedrivs vid Institutionen för kommunikation och medier, och jag tror verkligen att det finns en växande medvetenhet om de frågor vi forskar kring.

Varför ville du delta i Forskar Grand Prix?

Eftersom jag är en kommunikationsforskare, så är jag mycket intresserad av hur jag kan använda mig av kommunikation i mitt liv. Forskningspresentationer är också helt avgörande för att främja mitt arbete i forskarvärlden. Så varje möjlighet att reflektera, öva och få feedback på presentationer – särskilt från en jury utanför den akademiska världen – hjälper mig att kommunicera min forskning på ett tydligt och övertygande sätt.

Varför är forskningskommunikation viktig?

Vikten av forskningskommunikation gick verkligen upp för mig tidigare i år, när jag blev inbjuden att lämna synpunkter till ett utskott i Europaparlamentet om valinblandning. Jag insåg att för att kunna påverka ledamöternas tänkande var jag tvungen att paketera komplexa vetenskapliga bevis så att de lätt kunde följa mina argument. Om vi vill att vår forskning ska få en påverkan på samhället behöver vi forskare göra det begripligt. Vi lägger mycket tid på att skriva forskningsartiklar, men för att få en effekt utanför akademin krävs ofta en annan kompetens.

Finalen anordnas av Vetenskap & Allmänhet, VA och de fyra forskningsråden Forte, Formas, Vetenskapsrådet och Vinnova.