Återinvigt museum blickar framåt

En kanon brinner av med eldsflamma i Lundagård. Fyra män i uniform står vid kanonen.
Historiska museet fick en dundrande nyinvigning när Wendes salutbatteri sköt dubbel svensk lösen. Foto: Kennet Ruona

Första helgen i december öppnade Historiska museet vid Lunds universitet efter närmare ett års renovering och ombyggnad.

– Det känns underbart att äntligen kunna välkomna nya och gamla besökare till museet. Vi hoppas att de ska göra nya upptäckter i det gamla och få nya ingångar i våra samlingar, samtidigt som det ska bli lättare både att hitta hit och att hitta inne i museet, säger Sofia ­Cinthio, biträdande chef för Historiska museet.

Den nya utställningen”Hästfolk” visar det berömda Sösdalafyndet – Europas främsta fynd av ryttarutrustning i förgyllt silver och brons från järnålderns folkvandringstid. Besökaren får också möta läkaren, samlaren, vetenskapsmannen och universitetsrektorn Kilian Stobaeus redan i den nya entrén, där det också visas en exposé i bilder över museets egen historia.

Bild av Historiska museets upplysta entre i skymning.
Historiska museet har fått en ny tydlig entré i glas.

Ny entre i glas och verkstad för barn

Under året som gått har museet fått en helt ny välkomstvåning med hjälp av finansiering från Sparbanken Skåne. Man har också byggt en ny entré i glas, som tydligare signalerar vad som döljer sig i det gamla biskopshuset som stod färdigt på 1840-talet – men dit någon biskop aldrig flyttade in. Universitetet och kyrkan gjorde en rockad, och in på Kraftstorg flyttade istället Zoologiska museet samt institutionerna för fysik och kemi.
Sedan dröjde det till 1918 – bara ett par månader innan första världskriget skulle sluta – innan de samlingar som utgjorde Historiska museet fick flytta in i huset. De hela försenades av blockader och strejker, och måndagen ­efter invigningen förbjöds alla sammankomster på grund av smittorisken för spanska sjukan.

Vägen till årets nyöppning av museet var inte helt rak, den heller. Planen var att öppna museet i slutet på september, exakt hundra år efter inflyttningen på Kraftstorg. Men som vid många andra byggprojekt tillstötte komplikationer och förseningar och de senaste veckorna har det arbetats många sena kvällar. Ett par timmar före invigningen stod äntligen allt klart.
– Vi är trötta men lyckliga – och lättade efter den här hektiska perioden, och framför allt väldigt glada för att ha fått ett så fint bemötande från vår publik, säger Sofia Cinthio.

– Det har varit väldigt roligt att se så många nyfikna barn bekanta sig med vår nyöppnade pedagogiska verkstad. Efter trettonhelgen kommer vi att sätta igång med barnaktiviteterna, säger Sofia Cinthio.

Visioner om nytt Arkeologins hus

Under invigningen hölls det tal av Historiska museets styrelseordförande Stig Persson, rektor Torbjörn von Schantz, Harald Meller som är museichef på Archäologisches Landesmuseum i Halle, som fick sina nuvarande lokaler blott tio dagar efter Historiska museet i Lund. Odeums musiker spelade ett utdrag ur Gustav Holsts ”Planeterna” som uruppfördes samma septemberhelg som museet flyttade in på Kraftstorg. Lena Liepe, professor i bild- och konstvetenskap och väl förtrogen med träskulpturerna på museets våningsplan för medeltida kyrklig konst, höll även hon ett bejublat tal.

Innan trumpetfanfarer och fyra kanonskott saluterade återinvigningen, talade även museichef Per Karsten.

– När man firar hundra år är det viktigt att fastslå att detta inte är ett avslut – det är ju nu vår resa börjar! Om jag tittar i kristallkulan de närmaste åren ser jag stora utmaningar, men också enorma möjligheter. Vi har elva miljoner föremål, men bara en bråkdel kan visas här. Det är elva miljoner berättelser. De behöver plats! Jag skulle vilja föreslå att vi arbetar för att bygga ett annex – ett Arkeologins hus som sätter utgrävningar och tvärvetenskap i fokus med de allra mest spännande upptäckterna från istid till nutid. Var då, kanske ni undrar? Varför inte precis här utanför på den mörka ogästvänliga parkeringsplatsen, idag knappast Lundagårds vackraste eller mest skyddsvärda yta. En byggnad här hade öppnat upp museet mot Tegnérplatsen, AF och inte minst mot Kulturen, avslutade Per Karsten sitt tal.

Historiska museet

• Historiska museet vid Lunds universitet är södra Sveriges största museum för arkeologiska fynd – bland annat Uppåkra, samt mynt och kyrklig konst. Det forskningsbaserade museet är en del av Lunds universitets publika verksamheter och har anor från 1700-talet.
  • Renoveringen, tillbygget och omgestaltningen av den medeltida kyrkliga konsten har kunnat göras tack vare bidrag från Sparbanken Skåne, Thora Ohlssons stiftelse, Sodalitum Majus Lundense, Kungliga Humanistiska Vetenskapssamfundet i Lund och Stiftelsen Gunnar Svenssons humanistiska fond.
  • Öppettider är utökade till ­tisdagar–söndagar kl 12–17. På torsdagar ­är det öppet till kl 20.