Betalstudenterna lyckades ta sig hit

En kvinna och en man utomhus.
­Louise Corrigan och Richard Stenelo är nöjda med att i coronatider fått hit så pass många och kreativa ­internationella ­studenter. Foto: Maria Lindh

Trots pandemin är det god stämning bland dem som arbetar med internationella studenter. Richard Stenelo och Louise Corrigan tycker att det är fantastiskt att så många lyckats ta sig till Lund.
– De har trotsat hinder som stängda flygplatser och nedsläckta ambassader. Vi tycks ha fått hit de mest kreativa – och det är ju precis den typen av studenter vi vill ha, konstaterar de.

Det handlar om programstudenter från länder utanför Europa, som betalar studie­avgift. De är omkring 650 stycken, vilket är ungefär lika många som förra året.

– Vi gjorde ett överintag i mars på tjugo procent eftersom vi kunde förutse pandemins konsekvenser, säger Richard Stenelo, chef för avdelningen för internationalisering.

Detta innebär att LU ligger kvar på det önskvärda antalet och undviker en ekonomisk förlust.

Från början var det 732 som antogs och 64 har begärt och fått återbetalning.

Tvååriga uppehållstillstånd

Höstens programstudenter från länder utanför EU gynnas också av det avtal som LU tillsammans med fyra andra svenska lärosäten har med Migrationsverket. Det gäller tvååriga uppehållstillstånd, istället för som tidigare bara ett år i taget.

– Det är ett pilotprojekt som vi är mycket tacksamma för, eftersom det ofta trasslade till sig när studenterna sökte förlängning, säger Louise Corrigan, som är internationell koordinator och den som sköter kontakterna med Migrationsverket.

Med utbytesstudenterna är läget dock ett annat. Endast en tredjedel av de som skulle komma hit har kommit. Så istället för de planerade 900 är det cirka 300 som är på plats i Lund (se artikel nedan).

– Och även bland dessa kan man se studenter som trots svårigheter, som till exempel avrådan från sina hemländer, har tagit sig hit. Vi har ett par kineser och någon japan, säger Richard Stenelo.

En utbytestermin

Ungefär samma gäller för de lunda­studenter som skulle tillbringa en utbytes­termin eller två i ett annat land. En tredjedel har kommit iväg.

Mycket blev enklare när Sverige lättade på sitt inreseförbud under sommaren. I mars när det infördes gällde även regeln att endast de med sina hem i Sverige fick komma in. Det innebar bland annat att en del nyrekryterade forskare med arbetstillstånd fick svårt att klara fyramånadersregeln – dvs. att de skulle infinna sig i Sverige inom fyra månader för att få behålla sitt tillstånd. Den klausul som nu tagits bort i inreseförbudet innebär att alla med gällande tillstånd kan resa in i Sverige – det vill säga även de som ännu inte bor här.

– Det underlättar mycket – både för forskare, doktorander och studenter, säger ­Louise Corrigan.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English