Breddad rekrytering åter på agendan

Breddad rekrytering står på agendan igen. Regeringen har gått ut med ett upprop om att snedrekryteringen till högskolan ska brytas. I Lund var man tidigt ute. Läs om ”Flickor på Teknis” som fyller 30 år i vår.
Centralt vid LU dog dock frågan ett tag för att nu återuppstå igen. Ett nyligen arrangerat seminarium visade på hur man jobbar med breddad rekrytering vid andra lärosäten i Europa.

Asas Innab läser till civilingenjör och brinner för att få fler att förstå att universitetet är ett alternativ. Foto: Gunnar Menander

För tre år sedan tog ett antal lundastudenter eget initiativ till besök i skolor där eleverna har sämre avgångsbetyg i nian än på andra skolor.  Nu är man uppe i ett 50-tal sådana besök. Följ med till Stenkulaskolan i Malmö!

Läs artiklarna:

Lundastudenter visar en ny värld  för åttondeklassare i Malmö

Tjugo procent börjar på LTH efter Flickor på Teknis

Brittiska universitet storsatsar på breddad rekrytering