Crafoord donerar 900 000 kronor till strandsatta internationella studenter

Lunds universitet får 900 000 kronor av Crafoordska stiftelsen till stipendier för att hjälpa strandsatta internationella studenter under coronapandemin.

Lunds universitet har flest internationella studenter av alla svenska universitet. Ett antal av dessa riskerar att drabbas extra hårt i sommar på grund av coronapandemin. Det gäller särskilt studenter som inte kan ta sig hem efter examen i juni på grund av hemländernas reserestriktioner.
Utan studier och möjlighet till försörjning genom arbete när uppehållstillståndet har gått ut riskerar studenter, särskilt från ekonomiskt utsatta områden, att få det mycket tufft under och efter sin ofrivilligt förlängda Sverigevistelse.

Nu donerar Crafoordska stiftelsen 900 000 kronor till stipendiefonden ”Lund University Global Scholarship Fund” och dessa pengar öronmärks till internationella studenter som behöver finansiering med anledning av coronapandemin.

- Det är mycket glädjande att kunna stödja dessa strandsatta internationella studenter i denna unika situation med så kort varsel, vilket inte är vår normala process, säger Leif Andersson, vd Crafoordska stiftelsen.

- Det är en fantastiskt fin donation som kommer att betyda mycket för denna utsatta grupp. Hela världen har drabbats av coronapandemin men de internationella studenterna hamnar verkligen i kläm när de vare sig kan ta sig hem eller försörja sig genom arbete i Sverige. Många studenter är mycket oroliga över sin situation, säger Sylvia Schwaag Serger, prorektor för Lunds universitet med ansvar för utbildning och internationalisering.

Internationella utbyten och gränsöverskridande samarbeten inom forskning och utbildning är grundläggande för att Lunds universitet ska kunna hålla världsklass och hitta lösningar på de globala samhällsutmaningarna.

- De internationella studenterna är en mycket viktig grupp som vi verkligen vill värna. Att Crafoordska stiftelsen ser vikten av att stötta i denna turbulenta tid är vi mycket tacksamma för, säger Sylvia Schwaag Serger.

Lunds universitet har cirka 8500 internationella studenter, varav 1680 kommer inom utbyten och 1530 är betalande studenter. Donationen beräknas kunna hjälpa mellan 30-90 studenter med försörjning under maximalt 90 dagar.