Dags för årets nya doktorer att prydas med krans och hatt

Bild på jublande doktorer
Foto: Kennet Ruona

Fredagen 24 maj är det dags för universitetets stora högtid, doktorspromotionen. Sammanlagt promoveras 243 nya doktorer och 18 hedersdoktorer medan 18 jubeldoktorer kreeras. I år kreeras även en jubelhedersdoktor, en hedersdoktor som promoverades för 50 år sedan.

Processionen avgår från Universitetshuset till Lunds domkyrka kl 12.00 och beräknas tåga tillbaka 3-3,5 timmar senare. Totalt promoveras 243 st doktorer efter avlagda prov varav 25 i sin frånvaro (absens) (120 kvinnor och 123 män) och 18 st hedersdoktorer (4 kvinnor och 14 män). Samtidigt kreeras 18 st jubeldoktorer (samtliga män) varav 6 i sin frånvaro (absens). De som i år kreeras till jubeldoktorer promoverades för 50 år sedan.

Promotionsakten

Promotionsakten i Domkyrkan inleds med hälsningsord från rektor och följs sedan av de nio fakulteternas promotioner, då nya doktorer och hedersdoktorer promoveras och de doktorer som promoverades för 50 år sedan kreeras till jubeldoktorer. Hela promotionsakten genomförs på latin. De nya doktorerna och hedersdoktorerna tar emot hederstecken (insignier); doktorshatt eller lagerkrans, doktorsring och diplom.

Jubeldoktorerna tar emot ett nytt diplom. Före den filosofiska fakultetens promotion bärs lagerkransarna in av kransflickorna som anländer till Domkyrkan med häst och vagn. I promotionsakten ingår salut med kanonskott, en hyllning till doktorerna, som utförs av Wendes artilleriregemente. Efter promotionsakten håller en av de nya doktorerna, fil dr Elsa Hedling, ett högtidstal – en oration – till universitetet och Biskop Johan Tyrberg avslutar med en bön på latin.

Kransflickorna

Rundtur genom Lunds centrum i häst och vagn från ca: kl. 13:10. Rundturen börjar vid Gamla Biskopshuset, Biskopsgatan 1 och fortsätter sedan via Allhelgona kyrkogata, Bredgatan, St Petri kyrkogata, Clementstorget, Bangatan, Nygatan, Svanegatan, Stora Södergatan, Kyrkogatan – för att ca 13.45 ankomma till Lunds domkyrka.  Eventuella avvikelser på ruten kan förekomma.

Deltagarlista, årets doktorspromotion

Fototillfälle

Goda möjligheter för att se årets doktorer ges då processionen avgår från Universitetshuset kl. 12.00 och efter promotionen då processionen avgår från Domkyrkan tillbaka till Universitetshuset vid ca 15:00-15:30. Det hela avslutas med att samtliga doktorer fotograferas på Universitetstrappan.

Allmänheten välkomnas i mån av plats

Kontakta overmarskalk [at] rektor [dot] lu [dot] se (overmarskalk[at]rektor[dot]lu[dot]se) för biljett.

Årets hedersdoktorer

Korta presentationer och information om hedersdoktorernas öppna föreläsningar

Mer informationom doktorspromotionen finns här