Dags för universitetets första digitala doktorspromotion

Bild på doktorer som jublar
Foto: Kennet Ruona

Fredagen 28 maj är det dags för universitetets stora högtid, doktorspromotionen, som i år sker digitalt. Sammanlagt promoveras 84 nya doktorer och 32 hedersdoktorer medan 78 jubeldoktorer kreeras.

På grund av den rådande pandemin kommer doktorspromotionen att genomföras digitalt och sändas live den 28 maj kl. 12:00. Ceremonin kommer även att finnas tillgänglig att se i efterhand.

Vid årets digitala doktorspromotion promoveras de doktorer som under de två senaste åren avslutat sin forskarutbildning och försvarat en doktorsavhandling vid Lunds universitet. Under ceremonin promoveras även fakulteternas hedersdoktorer från 2020 och 2021, och de doktorer som promoverades för 50 respektive 51 år sedan kreeras till jubeldoktorer.

Bland jubeldoktorerna finns Bo Monemar, som disputerade 1971 som första doktor på fasta tillståndets fysik vid LTH. Hans handledare var Hermann Grimmeiss som fortfarande är professor emeritus med eget kontor på FTF och är uppskattad föreläsare bl.a. i kursen projekt nanoingenjör.

Antal doktorer
Fredagen den 28 maj promoveras 84 st. doktorer efter avlagda prov (42 kvinnor och 42 män) och 32 st. hedersdoktorer (14 kvinnor och 18 män). Samtidigt kreeras 78 st. jubeldoktorer (6 kvinnor och 72 män).

Läs hela promotionsprogrammet

Direktlänk till sändningen
Här kan du se årets digitala doktorspromotion den 28 maj kl. 12:00 - youtube.com

Mer information om doktorspromotionen finns här - lu.se