Donationskampanj spräckte tremiljardersvallen

LU:s donationskampanj nådde hela vägen fram och mer därtill. Målet var att samla in tre miljarder kronor, men det blev betydligt mer.

Pia Siljeklint är glad över att så många velat stödja LU. Foto: Maria Lindh

Kampanjen För en bättre värld var den största donationskampanjen i den svenska högskolevärlden. Den startade 2014 och avslutades när 350-årsjubileet firades av i slutet på januari. Forskare, fakulteter, universitetsledning och stödverksamheter har bidragit i insamlingsarbetet. Bland givarna finns 1700 privatpersoner, de flesta förstagångsdonatorer, och drygt 500 organisationer.

– Många har varit beredda att stödja vår verksamhet med kunskap, donationer och ambassadörskap, säger Pia Siljeklint, chef för Donatorrelationer, den avdelning som projektlett satsningen.

Det främsta syftet med kampanjen har varit att genom donationer göra extrasatsningar möjliga när det gäller forskning, utbildning, tjänster, stipendier, utrustning, infrastruktur och byggnader.

Den exakta summan som uppnåddes är inte klar, eftersom det finns en viss eftersläpning. Stiftelser har stått för de största bidragen, men även privatpersoner har skänkt mycket.

– Särskilt glädjande är att så många privatpersoner valt att bidra med allt från mindre donationer till gåvor i miljonklassen. Det bevisar att vi lyckats i vår strävan att så ett frö till en kultur av givande, säger Pia Siljeklint.

Tack vare donatorer har en lång rad satsningar, som annars inte hade kunnat genomföras, blivit verklighet. Bland dem finns renoveringen och tillbyggnaden av Skissernas museum. Även satsningen på att digitalisera Ravensbrückarkivet har attraherat ett stort antal gåvor av mindre valör. Nu kan vem som helst söka i arkivet där upplevelser och lidanden från de som överlevde nazisternas koncentrationsläger finns dokumenterade. En rad stora donationer har även kommit in till forskningen inom exempelvis medicin- och neuroområdet.

Ett annat resultat är Lunds universitets stipendiestiftelse, som grundades 2014 och som nu delar ut stipendier till talangfulla studenter. Initiativtagare till stiftelsen är Rolf Abdon, grundare av spannmålsföretaget Finax.

Jenny Loftrup