Donatorrelationer utmanar Lunds universitets ledning i Ice Bucket Challenge

ice bucket

Vid Lunds universitet bedrivs en omfattande forskning kring olika typer av hjärnsjukdomar, inklusive ALS. För att samla in medel till forskning om hjärnans sjukdomar har avdelningen Donatorrelationer utmanat universitetsledningen på en Ice Bucket challenge.

Se utmaningen här.

Var med du också och stöd hjärnforskningen vid Lunds universitet.

Gör en inbetalning via universitetets plusgiro 589 93-7 eller bankgiro 830-6599. Ange ditt namn och kontaktuppgifter och märk inbetalningen ”Hjärnforskning – ALS”.

Avdelningen blev utmanad av Jessica Brouwer att delta i den utmaning som hon i sin tur fått från Joen Garsén.

Sprid gärna budskapet om utmaningen till dina vänner och bekanta!

Fakta: Ice Bucket Challenge
Ice Bucket Challenge är en donationskampanj skapad av det amerikanska ALS-förbundet i syfte att samla in pengar till forskning om den neurologiska sjukdomen. Kampanjen sprider sig just nu med blixtens hastighet i sociala och traditionella medier över världen. Deltagarna uppmanas att antingen donera pengar till als-forskningen, eller skänka en symbolisk summa och bli filmade när de häller en hink med iskallt vatten över huvudet. Ice Bucket Challenge startades av den amerikanska basebollspelaren Pete Frates, som själv har diagnosen ALS. Hittills har kändisar som Bill Gates, Justin Bieber och Oprah Winfrey antagit utmaningen. I USA har kampanjen genererat över 100 miljoner kronor i donationer till det amerikanska ALS-förbundet.

Text: Oscar Heimburg
Publicerad: 2014-09-03