LTH med forskaren Lena Hiselius i spetsen har tillsammans med VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, fått 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för att forska på e-handel med matvaror. Själva kärnan i det tvååriga projektet blir på hur resvanor påverkas när människor via nätet beställer mat med hemleverans samt hur nya säljkanaler påverkar distributionslösningar för livsmedel.
Projektet kan ses som en fortsättning på ett tidigare projekt som Lena Hiselius genomfört tillsammans med lundaföretaget Trivector. I den fick 4000 svenskar svara på frågor för att utröna eventuellt samband mellan e-handel och resebeteende.
– Vi såg då att personer som e-handlade inte reste mindre, utan det verkade ha mer med livsstilen att göra, säger Lena Hiselius.
Det nya projektet blir mer detaljerat och kommer bland annat att redovisa vilka energieffektiviseringsvinster som den ökade e-handeln med livsmedel kan få på lång sikt. Projektet är tvärvetenskapligt och kombinerar transportlogistik och vardagslivsforskning om e-handelskunders beteende med forskning om gods- och persontransporters miljöpåverkan.
– Vi kommer också att titta på hur olika leveransmodeller passar in i folks livspussel. Ska matkassarna komma hem eller är det bättre att hämta dem i butiken? Det är sådant som vi kommer att undersöka närmare, säger Lena Hiselius.
Hennes del i projektet kommer främst att fokuseras på att beräkna energieffektiviteten av ökad e-handel och se om, och i så fall på vilket sätt, som energieffektiviteten ökar.
Förutom Lena Hiselius ingår även Jane Summerton, Malin Henriksson och Jenny Karlsson från VTI i projektet.
Läs mer: