Expresident och topptjänstemän konferererar om brist på globalt ledarskap

FN-flaggan

Kan vi egentligen förvänta oss något globalt ledarskap av FN och andra världsomspännande organisationer? Går det att kombinera nationellt och internationellt ledarskap? Vad kan vi lära av historien och hur ser framtiden ut? Har forskning om internationellt ledarskap något värde för dem som arbetar ute i fältet? Detta är frågor som forskare och anställda vid FN och andra internationella organisationer ska diskutera vid en konferens den 17-19 juni.

Konferensen anordnas av ACUNS*, en plattform där praktiker och forskare möts för att dela med sig av sina erfarenheter av internationella organisationer. Sammanlagt kommer mellan 2-300 forskare att delta i paneler och lyssna på föreläsningar. Förutom flera namnkunniga forskare och praktiker med lång erfarenhet från internationella organisationer föreläser Margot Wallström, tidigare FNs särskilda representant för frågor om kvinnovåld och styrelseordförande vid Lunds universitet, Hans Corell, tidigare ambassadör och generalsekreterare för FNs rättsavdelning samt Danilo Türk, Sloveniens expresident och under flera år hög tjänsteman inom FN.

Konferensen avslutas med en paneldebatt under rubriken ”Leaders looking over the horizon”
I panelen sitter Danilo Türk, Sloveniens expresident och David Malone, rektor för FN-universitetet.
Moderator är Mary Farell professor i internationella relationer vid University of Greenwich.

Se programmet på http://acuns.org

*ACUNS  står för Academic Council on the United Nations System. Det är sedan drygt 30 år tillbaka en plattform för alla som forskar om FN och andra internationella organisationer. Det är första gången som ACUNS håller sitt årsmöte i Sverige.