Forskningsfestival med hållbara städer i fokus

Kvinna håller i två affischer.
Sanna Trygg är projektledare för Our Future City. Foto: Jerker Jacobsson

I början av juni arrangerar Campus Helsingborg forskningsfestivalen Our Future City, ett Almedalen i miniformat med fokus på hållbara städer och samhällen.

Our Future City är universitetets bidrag till stadsmässan H22 i Helsingborg. ­Under fyra dagar, 7–10 juni, ­arrangerar Campus Helsingborg populär­vetenskapliga panelsamtal mellan forskare och representanter för näringslivet och offentlig sektor på en stor scen på inner­gården. Samtalen riktar sig till allmänheten och livesänds av såväl Lunds universitet som Helsingborgs Dagblad vars politiska chefredaktör Heidi ­Avellan ­modererar de flesta panelsamtalen.

– Med de här fyra dagarna testar Campus Helsingborg något nytt. Om det faller i god jord hoppas vi att det kan bli ett återkommande arrangemang som universitetet satsar på. Vi skulle ­gärna även framöver arrangera den här typen av forskningsfestival, säger Sanna Trygg, kommunikationsansvarig för Campus Helsingborg och projektledare för Our Future City.

Framtidens städer i blickfånget

Forskarna har till stor del själva bestämt vilka teman som ska prägla de fyra dagarna, som alla är baserade på Agenda 2030 med fokus på framtidens städer och samhällen. Förhoppningen är att åhörarna efter att ha tagit del av panel­samtalen är lite kunnigare om såväl utmaningar som möjligheter.

Bland programpunkterna märks exempelvis modevetenskapliga studierådets samtal om hållbart mode där bland andra Swedish Fashion Council deltar. Ett annat panelsamtal handlar om varför människor ofta är arga på internet och omöjliggör en sansad debatt.

– Jag tycker det är riktigt coolt att våra studenter står på en scen och leder ett samtal. Sedan är det ju val i höst så ett bra tips är panelsamtalet om hur det demokratiska samtalet egentligen fungerar på internet, säger Sanna Trygg.

Programmet för Our Future City finns här (ny sida).