Framtidshälsningar som manade till handling

Ung kvinna skriver vykort
Studenter skriver vykort till universitetsledningen. Foto:Stina Johannesson

Tack för att ni inkluderar hållbarhetsfrågor i all undervisning på universitetet, för ert fokus på kritikerna och inte enbart på de redan engagerade och för att ni praktiserar det ni lär ut! Det var några av hållbarhetshälsningarna från universitetets studenter när de under Framtidsveckan gavs möjlighet att skicka vykort till universitetsledningen från år 2030.

Under Framtidsveckan arrangerades ett framtidseminarium där nya doktoranderna från Forskarskolan Agenda 2030 deltog. Under seminariet diskuterades vikten av tvärvetenskapliga samarbeten såväl inom akademin som med det omgivande samhället, där forskningsresultaten ska tillämpas. Doktoranderna höll med den efterföljande panelen, med representanter från universitetsledningen, fakulteterna, Forskarskolan Agenda 2030 och Klimatstudenterna, om att man inom universitetet måste tänka modigt, utmanande och proaktivt om man ska kunna kalla sig ett hållbart universitet år 2030. Seminariet arrangerades gemensamt av Hållbarhetsforum och Forskarskolan Agenda 2030.