Framtidsveckan 2020: Krafter i rörelse

Logga framtidsveckan
Illustration: Catrin Jakobsson

Ett litet virus på en djurmarknad i Wuhan kan rucka på världsordningen. Och en fjärils vingslag i Brasilien sägs kunna orsaka en tornado i Texas. Ingen kan som bekant förutspå framtiden. Men kan vi ana förändringar i vår samtid, som ändrar riktningen mot framtiden? Om krafter i rörelse – små och stora – handlar årets framtidsvecka.

Klimatförändringarna är givetvis en stark sådan kraft. Hur kan en fossilfri framtid se ut? Få en försmak på boksläppet av guideboken till den fossilfria staden Notterdam – 2045 års utgåva! Eller lyssna till debatt om kriser som hävstång för att utvecklingen ska ta en annan riktning.

Sjukdom och pandemi som en förändrande kraft är givetvis representerade bland årets programpunkter: Hur kommer EU, och världen, att se ut efter Corona? Och hur kommer det att vara att leva i en värld med utbredd antibiotikaresistens?

Kom och lyssna på föredrag om sociala rörelser som förändrar världen, om framtidens forntidsforskning, om hot mot journalister och vad de får för konsekvenser, vad insamling av hälsodata via AI kan få till följd, musik som läkande kraft, en framtid där vi inte längre flyger i samma utsträckning, och mycket, mycket annat.

Veckan avslutas med ett körmusikaliskt tonsättarsamtal baserat på tre specialkomponerade verk på temat Krafter i rörelse.

Antalet platser är pga av Coronapandemin begränsade. Anmälan är därför obligatorisk och görs via programkalendariet. De flesta arrangemang går också att ta del av antingen via direktsändning eller i efterhand via filmer och poddar.

Varmt välkomna!

Se programmet:

För information tala med:
Louise Pierce, samordnare Framtidsveckan, 072- 519 66 24, eller louise.pierce@kommunikation.lu.se

Lynn Åkesson, verksamhetsledare universitetets tankesmedja för framtidsfrågor LU Futura, 070-276 73 88, lynn.akesson@kultur.lu.se