Gosedjur och digitala verktyg inspirerade på TeachMeet

Det är kul att berätta om pedagogiska experiment och framgångar. Så kul att man ibland glömmer hålla tiden. Då riskerar man att bombarderas med gosedjur och bli utvisslad. Det hände två lärare som öppningstalade på universitetets och Lunds kommuns första större gemensamma TeachMeet.

Sofie Landahl och Helena Olson från Raoul Wallenberg-institutet berättade om blended learning, men glömde hålla tiden och avbröts av ett regn av gosedjur… Foto: Gunnar Menander

Att blanda undervisning på nätet med verkliga möten är en bra modell för att sprida kunskap om kvinnors mänskliga rättigheter i länder med auktoritära regimer. Det vet man på Raoul Wallenberg-institutet där man kört sådana här kurser i Sydostasien sedan 2011.

– Det är bara fördelar med blended learning. Deltagarna på våra kurser har olika erfarenhet och förkunskaper – genom nätkursen kan de läsa in sig i förväg, utifrån olika behov och lärstilar. När vi sedan ses på riktigt vid den avslutande workshopen i Kuala Lumpur så är kunskapsnivån i gruppen mer jämn, berättade Sofie Landahl och Helena Olson från Raoul Wallenberg-institutet.

Workshopen är viktig som morot – att bara läsa via nätet är sällan tillräckligt motiverande, menade de också – och blev alltså så engagerade att de missade att hålla den avsatta talartiden på sju minuter. Skrattande fick de avbryta sitt anförande när publiken överöste dem med mjuka gosedjur och visslingar.

Det är så här lättsamt det går till vid TeachMeet, som är en internationellt etablerad mötesform för pedagogiskt erfarenhetsutbyte kring digitala verktyg i undervisningen. Lunds skolors IKT-team arrangerade mötet i slutet av april tillsammans med universitetets utbildningsenhet CED.

Varje inlägg är på två eller sju minuter. Till detta första möte hade närmare tjugo lärare från både universitetet och kommunen anmält sig att tala och uppslutningen av åhörare var också god i Palaestra där man möttes.

På de fem år som IKT-teamet arbetat i kommunen har det hänt massor, inte minst på skolor med engagerade rektorer –det är viktigt att cheferna uppmuntrar IKT-experimentlustan.

Barn och unga är som bekant hemtama med den digitala tekniken.

– Men även om de är snabba och modiga, så ska lärarna inte glömma att det ändå är de själva som står för kompetensen och erfarenheten och den viktiga källkritiken, menade Johanna Karlén och Ingrid Linse i kommunens IKT-team.

TeachMeet lär återkomma.

– Det är kul, för vi har mycket att lära av varandra. Det är ett tillfälle för universitetslärare att förstå vilken digital kompetens eleverna har redan i grundskolan. De blir ju våra studenter om några år, menade Lena Landgren, pedagogisk utvecklare vid UB.

Britta Collberg