Hallå AHU: Vad är egentligen hållbarhet?

Kvinna med glasögon lutar ansiktet i handen. Foto
Karin Steen ansvarar för den nya seminarieserien om hållbarhet i undervisningen. Foto: Jan Olsson

Karin Steen, du är lektor vid Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, AHU, och ansvarig för en ny seminarieserie om att implementera hållbarhet i undervisningen.

– Jag tror olika lärare har olika svar. Mycket beror på vad de undervisar i. Själv är jag doktor i hållbarhetsstudier och jag kan inte ge en färdig definition som gäller alla. Men numera är de flesta nog överens om att det inte bara handlar om naturens hållbarhet. Man kan prata om social hållbarhet också och i det ryms till exempel att inkludera minoriteter och marginaliserade människor. Jag tycker det är mest meningsfullt att prata om en hållbar riktning i samhället och vad som påverkar.

Är hållbarhet ett luddigt begrepp?

– En del skulle nog vara väldigt bestämda med vad det innehåller, medan andra skulle säga att det är luddigt i kanterna. Jag tycker att det kanske inte spelar så stor roll, utan att det viktiga är att man jobbar mot ett mer hållbart samhälle ut­ifrån vad man själv tycker.

Varför en seminarieserie om hållbarhet i undervisningen?

– Alla studenter ska möta hållbarhet i sina studier och vi lärare måste förhålla oss till det. Att det inte låter sig definieras särskilt lätt gör ju inte hållbarhet mindre viktigt.

Är det ett dåligt samvete för lärare?

– För en del är det säkert det. Många är osäkra och brottas med hur de ska göra. De tror att de kanske måste kasta ut något moment för att få plats med hållbarhet. I själva verket kanske det räcker med att ändra perspektiv. Om man som lärare skiftar blick så kan man se att undervisningen breddas och faktiskt blir bättre med hållbarhet.

Har du själv märkt den osäkerheten?

– Ja, jag undervisar mycket i tvärvetenskapliga miljöer och jag märker osäkerheten hos en del lärare när de säger ”vad bra att du är med, då kan du ta hållbarhetsbiten”.

Berätta kort om den nya seminarieserien.

– Det är fyra seminarier, det första den 28 september. Man anmäler sig på vår hemsida (www.ahu.lu.se) och vi anpassar lokalens storlek efter hur många som kommer. Varje seminarium är på engelska och två timmar långt följt av en timme workshop.

Vad hoppas du den bidrar med?

– Jag hoppas lärare blir tryggare med vad hållbarhet skulle kunna vara i deras ämnen och att de får nya kontakter som kanske leder till att tvärvetenskapligheten ökar. Vi ska bland annat ta upp olika förhållningssätt och olika pedagogiker som lämpar sig olika bra. Förutom lärare hoppas jag att studierektorer och programansvariga anmäler sig.

Ge ett råd till alla osäkra!

– Kom på seminarierna och glöm inte bort att prata undervisning med dina kollegor vid kaffeautomaten och i fikarummet. Jag tror det är lättare att komma på hur hållbarhet kan passa in i någon annans ämne än i sitt eget. Ibland är man lite fast i tänkandet.