Historiska museet nyöppnar efter renovering

Historiska museet exteriört, äldre bild
Historiska ­museet flyttade in i huset på Kraftstorg för hundra år sedan. Nu bjuds besökarna in till återinvigningen den 1 december. Foto: Domkyrkoarkitekten ­Theodor Wåhlin

Den 1 december slår Historiska museet upp sina helt nya portar. Huset från 1840 har inte bara fått en ny entré – dessutom har den medeltida kyrkovåningen getts ett varsamt ansiktslyft och fynd från 400-talets ryttarfolk har fått en helt ny inramning.

Snart avslutas nästan ett år av ombyggnad, renovering och överraskningar som hör till när man börjar röra i ett nära 180 år gammalt hus. Det byggdes ursprungligen som bostad till biskopen, men kom nästan omedelbart i universitetets ägo. Först hyste huset Zoologiska museet och institutionerna för fysik och kemi.

Kilian Stobæus (1690–1742) naturaliesamling blev utgångspunkten för Historiska museet, som bland annat har legat i Kungshuset och i Universitetshusets pelarsal. 1918 flyttade museet till Kraftstorg. Spanska sjukan härjade, så knappt hade museet invigts förrän det tillfälligt fick stängas då det blev förbjudet med folksamlingar på grund av smittorisken.

Lördagen den 1 december är det dags att nyinviga museet efter renoveringen. Bland nyheterna finns en utställning med Sösdalafynden, Europas förnämsta fynd av ryttarutrustning från järnåldern.

– Det är otroligt fascinerande hantverk i förgyllt silver och brons – utrustning som offrades när dess ägare gick i graven på 400-talet, säger museichef Per Karsten.

En stor del av arbetet har ägnats åt våningsplanet med Otto Rydbecks mede-ltida kyrkokonst. Utställningen är en i stort sett orörd 100-årig museimiljö som är unik genom sin ålder och har stort kulturhistoriskt värde. Omgestaltningen har skett med hänsyn till att bevara den ursprungliga atmosfären.

– Vi vill lyfta fram föremål ur den kristna motivvärlden och ge publiken en vandring i ett medeltida andligt miniuniversum, säger Sofia Cinthio, biträdande chef på museet.

Huset har också fått en ny butik, ny reception, en historisk verkstad och bättre tillgänglighet. Med den nybyggda glaskuben på södra långsidan kommer inomhusklimatet att bli mer stabilt och ett nytt skyltprogram ska göra det lättare att hitta. Innan byggdammet ens hade lagt sig firade museet dessutom hundraårsjubileum på Kraftstorg – något som kommer att uppmärksammas även under öppningshelgen.

Fotnot. Invigninghelgen 1–2 december är det fri entré till museet kl 12.00–16.00.