Internationellt tillskott av nano-doktorander

De nya doktoranderna ska rekryteras från hela världen. Här hela världen i ett nano-skal. Bild: Nanometerkonsortiet.

Nanometerkonsortiet vid Lunds universitet får 29 miljoner kronor till ett nytt EU-projekt som därmed blir universitetets största på flera år. Pengarna ska gå till tolv nya doktorandtjänster, alla inom energiområdet, som har starkt fäste inom Lunds nanoforskning såsom solceller, lysdioder och termoelektricitet .

Nanometerkonsortiet, som engagerar forskargrupper från Lunds Tekniska Högskola samt från naturvetenskapliga och medicinska fakulteterna, får därmed omkring hundra doktorander knutna till sig.

Ett krav från EU:s sida är att de nya doktoranderna ska göra ca ett halvårs företagspraktik. Som så många andra just nu månar EU om att forskningskunskaperna når utanför akademin.

- På lite längre sikt vill vi kunna erbjuda alla våra doktorander praktikmöjligheter. Nu får vi en uppstartsfas på fyra år för att testa upplägget och också hitta annan finansiering, säger Heiner Linke, professor i nanovetenskap vid LTH och ledare för Nanometerkonsortiet.

Flera bolag har redan gett klartecken, bland andra Ikea, Volvo, QuantumWise och de egna spin off-bolagen Glo och Solvoltaics.

Alla doktorander måste komma från ett utländskt universitet, max ett år får de ha varit i Sverige. Om allt går enligt planerna börjar de första i maj.

En längre intervju med Heiner Linke om detta kommer i nästa LUM, Lunds universitets magasin.