Invigning av historisk donationskampanj lockade storpublik

Nyfikna besökare strömmade till Universitetshuset när lärosätet lanserade sin första donationskampanj någonsin. Intresset för filantropi är stort, vilket manifesterades i de livliga diskussioner som hördes på golvet. Stämningen i lokalen var konstant hög när studenter och forskare minglade och nätverkade med privatpersoner, press och företrädare från näringslivet under ett par timmar då öppet hus pågick.

Under invigningsceremonin, där bland andra rektor Per Eriksson och ordförande i universitetsstyrelsen, Margot Wallström, talade, offentliggjordes också ambitionsmålet med kampanjen; tre miljarder kronor ska samlas in fram tills dess att universitetets 350-årsjubileum avslutas i januari 2018. En röd tråd i framförandena var att påminna om vikten av det breda donationsarbetet. Det viktiga är inte hur mycket du ger – utan att du ger!

När portarna slogs upp klockan 13.00 den kylslagna fredagseftermiddagen hade många förväntansfulla gäster redan väntat utanför ett bra tag. Väl inne i universitetshusets omfamnande värme valde de flesta av de drygt 150 besökarna att gravitera mot de tre informationsstationer som ställts upp. Här visade personal från Donatorrelationer, Forskningsservice och Alumni hur det går till att attrahera externt kapital och hur arbetet med att sammanföra tidigare studenter och forskare med dess yngre motsvarigheter fungerar. En av de vanligaste frågorna i folkvimlet var avgjort; ”Hur kan jag själv bidra”?
- Vi är det första universitetet i Sverige och ett av de första i Europa som startar en plattform för crowdfunding för forskning och utbildning. Vi vill skapa en kultur av givande och visa att filantropi kan innebära både små och stora gåvor. På vår kampanjwebb som också lanseras idag beskriver vi hur lätt detta är och vilka verktyg man kan använda sig av. Hemsidan utgör ett skyltfönster i vilket några av alla de fantastiska projekt man kan engagera sig i exponeras. Den är också en central plattform för kommunikation och interaktion med våra alumner och vänner, säger Ulrika Nilsson, chef för avdelningen Donatorrelationer.

Kampanjen är den största satsningen hittills i Norden när det gäller donationer från den privata sektorn till ett universitet. Målet är att bygga livslånga relationer, nationellt och internationellt, med alumner och vänner och synliggöra den privata sektorns roll för forskning och utbildning. Tre miljarder är målet utskrivet i siffror. Av dessa ska två miljarder komma från universitetets befintliga arbete med finansiärer från den privata sektorn. Den extra miljarden blir förhoppningsvis ett resultat av ett intensifierat arbete, fler vänner, djupare relationer, excellent forskning och nöjda välutbildade studenter.

Gemensamt utbyte
Rektor Per Eriksson tog i sitt anförande upp hur externa aktörer, genom att donera, får möjlighet att bidra till att forskningen går framåt snabbare än den skulle ha gjort annars. Redan idag bidrar en mängd givare och samarbetspartners till universitetets fortsatta utveckling. Detta är något som även Ulrika Nilsson skriver under på.
- Kampanjen är ett sätt att växla upp och sätta en röd rosett om universitetets arbete med donationer. Vi kraftsamlar och höjer vår gemensamma förmåga att attrahera medel från privata stiftelser, företag och individer. Det är ett långsiktigt arbete och det kommer att fortsätta långt efter vår 350-årsdag. Vi vill nu förbättra vårt samarbete med företag, stiftelser och privatpersoner och skapa nya gränssnitt för donationer. Det helt centrala för framgång är vår förmåga att skapa, utveckla och vårda relationer med våra alumner, finansiärer, samarbetspartners och vänner. Detta måste vara vårt fokus – utan det inga donationer! Det är när en donators vilja och intresse möter ett behov på LU som kärlek uppstår, avslutar Ulrika Nilsson.

Se inspelningen från när våra invigningstalare höll sina anföranden under öppet hus 24/1:

Per Eriksson, rektor för Lunds universitet

Margot Wallström, styrelseordförande för Lunds universitet

Ulrika Nilsson, chef Donatorrelationer, Lunds universitet

Se alla bilder från öppet hus-evenemanget

Publicerad: 2014-01-28

Text: Oscar Heimburg