Islamologen: Det provocerar när man nyanserar bilden av islam

Porträtt av man
Islamologen Anders Ackfeldt har figurerat på listor som högerextremister skapat över personer som anses vilja ”förstöra Sverige”. Foto: Kennet Ruona

När Anders Ackfeldt tillsammans med 22 andra forskare kritiserade MSB:s forskningsrapport ”Muslimska brödraskapet i Sverige” för att elda på en alltför konspirationsteoretisk bild av islam vällde det in hotfulla mejl dagen därpå.

– Mina barn nämndes i mejlen och då blev jag orolig. Det går en gräns vid familjen. Då har personen inte bara slängt iväg ett mejl i affekt, utan har faktiskt undersökt och tagit reda på saker, säger Anders Ackfeldt.

Han forskar om islam och musik i USA. Han undersöker hur muslimska och icke muslimska hip-hopmusiker återger religionen i sina låttexter, musik och i bildspråk.

– Jag tycker det är intressant med musikkulturen eftersom den i mycket är en vattendelare och går på tvärs med den bilden man har av muslimer idag. Det är ett försök att ge motbilder till bilden av islam som konservativt och våldsamt

Van vid otrevliga mejl

Som islamolog är han van vid att få otrevliga mejl, men de är sällan hotfulla. Men när han och de 22 andra kollegorna i Sverige 2017 kritiserade Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps rapport gick det snabbt. Forskarnas artikel som låg på bloggen ”Religionsvetenskapliga kommentarer” hade plockats upp av TT och hamnade därför i tidningar över hela Sverige. Anders Ackfeldt som på grund av sitt namn stod överst på den alfabetiskt ordnade listan fick ta emot en stor del av mejlen.

– Hoten var inte anonyma. Läskigast är just att det i många kretsar är helt legitimt att hata muslimer. När de åsikterna är normaliserade är steget inte så långt från ord till handling, tror Anders Ackfeldt.

Några månader efter MSB-rapporten lades det upp listor på webben av högerextremister på grupper som ansågs vilja ”förstöra Sverige” där Anders Ackfeldt stod med. Några av grupperna var islamkramare, vänsterextremer och judar. Listorna försvann  dock från webben efter enbart några timmar.

Anders Ackfeldt tycker att universitetet gjorde ett bra jobb i båda fallen. Dåvarande säkerhetschefen tog snabbt tag i det och informerade snabbt berörda. Han stoppade också nästan omedelbart inflödet av mejlhot.

– Min prefekt Alexander Maurits hörde av sig och frågade hur jag hade det. Det betyder oerhört mycket att chefen hör av sig när drevet går, säger han.

Kostar på att ge sig ut i den offentliga debatten

Forskare inom islam, migration, Israel-Palestina och genusvetenskap är medvetna om att det kostar att ge sig ut i den offentliga debatten på olika sätt. Det provocerar när man nyanserar bilden av exempelvis islam.

– När jag har varit med i ett offentligt sammanhang som Almedalen får jag alltid något mejl. De är inte särskilt hotfulla, mer otrevliga och uttrycker djup oro, berättar Anders Ackfeldt. Det är viktigt att ta den oro som finns i samhället på allvar och jag försöker alltid svara på mejlen.

Det finns en föreställning i invandringsdebatten, och långtifrån bara från höger­extremt håll utan också från mer vanligt folk, att det ligger en våt filt över debatten och att det inte får pratas om hur det egentligen ligger till i samhället, menar Anders Ackfeldt.

– Visst gör hoten och tonläget i samhället att man tänker sig för när man går ut i den offentliga debatten. Man väger orden mer.

Trots detta är Anders Ackfeldt försiktigt positiv inför framtiden. Han menar att det skrivs mycket som ger en nyanserad bild av muslimer och islam.

– Jag vill också vara tydlig med att det vi som forskare får ta emot i form av hot, hat eller trakasserier är ingenting mot vad muslimer idag upplever, avslutar Anders Ackfeldt.