Karriärprogrammet luPOD ges i ny form

Det tidigare karriärprogrammet för yngre forskare, luPOD, kommer igen i höst som luPOD 2.0. De största förändringarna är att det nu är ett kompetensutvecklingsprogram som ges på engelska och vänder sig till en mer senior målgrupp.

Cecilia Agrell.

Cilla Agrell, som varit en av de ansvariga för luPOD-programmet sedan starten 2009, menar att man anpassat sig till att många forskare vid Lunds universitet inte är svensktalande och att programmet nu öppnats även för dem. Nytt är också att deltagarna ska ha arbetat heltid minst fyra år efter att de har disputerat.

– Programmet vänder sig alltså till en rätt så erfaren grupp och de verktyg som vi ger är anpassade efter det.

Vidare riktar sig luPOD 2.0 till dem som valt att stanna kvar i akademien och deltagarna får lära känna olika delar av Lunds universitet och hur de är organiserade.

Under tiden som luPOD 2.0 planerats har nätprogrammet PostdocTraining startat och dit kan även yngre postdocs utan längre arbetslivserfarenhet söka. Här får man också vägledning om andra karriärvägar utanför akademien.

luPOD 2.0 startar med ett internat den 22–23 augusti i år och sista anmälningsdag är 29 april. Anmälan skickas till asa [dot] thormahlen [at] pers [dot] lu [dot] se

Mer information om programmen finns på www.medarbetarwebben.lu.se/lupod