Kejsarsnitt eller naturlig förlossning?

Gravid
Bildkälla: Mostphotos

Förlossning med kejsarsnitt stiger över hela världen. De senaste siffrorna (2016) visar att 25% av födslarna i Västeuropa gjordes med kejsarsnitt, i Nordamerika var det 32% och i Sydamerika 41%. Men vilka är de potentiella riskerna och fördelarna med kejsarsnitt?

Stefan Hansson, professor i obstetrik och gynekologi vid Lunds universitet och överläkare på Skånes universitetssjukhus, har läst en nyligen publicerad vetenskaplig artikel i PLOS Medicine med blandade känslor. Som forskare uppskattar ha de ansträngningar som gjorts för att genomföra en systematisk granskning av ämnet, men som en obstetriker oroas han över att resultaten kan överskattas av patienter, obstetriker och
barnmorskor - och att kejsarsnitt "marknadsförs" som ett säkert sätt att undvika bäckenbottenproblem.

Stefan Hansson.
Stefan Hansson. Foto:Charlotte Carlberg Bärg

Läs Stefan Hanssons synpunkter och tankar kring de nya rönen på The Conversations webbplats Caesarean section versus natural birth – an obstetrician examines a new review

Katrin Ståhl